Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

ISIS Kemi B

Anmeldelse

ISIS Kemi B

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Kemi

Bogens forfatter(e)

Kim Bruun, Hans Birger Jensen, Laura Møller Jensen, Søren Munthe

Antal sider

425

Pris

320 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En ny og forbedret udgave af ISIS Kemi B

I denne 3. udgave af ISIS Kemi B er formatet lavet fuldstændig om. Fra tidligere at være en bog, hvor hvert tema/begreb fik en dobbeltside til at blive beskrevet, er bogen nu omdannet til en klassisk lærebog i kemi, hvor der gives plads til mere forklarende og uddybende tekst.

ISIS Kemi B er opdelt i otte overordnede kapitler: Alkohol og det der ligner, Kemisk ligevægt, Organiske syrer og baser, Syrer og baser, Det du spiser, Industriel kemi, Lys og stof og Metaller. Endelig er der til sidst i bogen en formel- og tabelsamling. Tilsammen dækker de otte kapitler fint B-niveau-stoffet i kemi. Undervejs i kapitlerne er der små resumeer og opgaver, der hjælper læseren med at forstå og lokalisere det væsentlige i teksten. Ønskes der flere opgaver, er der en del ekstra uddybende opgaver i iBogen, hvor der også findes supplerende tekst. Der er mange gode figurer i ISIS Kemi B, som ikke umiddelbart findes i så mange af de andre gængse lærebogssystemer. For eksempel er der en graf, der viser kogepunkterne for ligekædede alkan-1-oler og de tilsvarende alkaner som funktion af molarmassen. Der findes også en illustration af, hvorledes der sker en paraplyinvertering under en substitutionsreaktion. Som et tredje eksempel kan nævnes en graf, der viser udviklingen i reaktionsbrøken for en ligevægt, hvor der foretages en række forskellige indgreb.

Der er flere afsnit, der ligger ud over B-niveauet i kemi. For eksempel er de to sidste kapitler, Lys og stof og Metaller, på et niveau, der ligger ud over kernestoffet, og som med fordel vil kunne bruges i temaforløb eller på A-niveau. Der er blandt andet i kapitlet Lys og stof fokus på atom- og molekylorbitaler, hybridiseringer og forskellige typer af dobbeltbindinger. I kapitlet om metaller er fokus på fremstilling og egenskaber af nogle udvalgte metaller, herunder halvledere, samt hvordan der kan ske kompleksdannelse.

Alt i alt er den nye udgave af ISIS Kemi B anbefalelsesværdig, selvom niveauet af det skrevne gør, at jeg selv vil bruge den som opslagsværk og til temaforløb frem for som hovedlitteraturen i min undervisning.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater