Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Isaac Newton. Geniet og mennesket

Anmeldelse

Isaac Newton. Geniet og mennesket

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof (2013)

Fag

Fysik og matematik

Bogens forfatter(e)

Carl Henrik Koch

Antal sider

777
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Videnskabsmand og menneske

 

Det er nok de færreste, der i dag ved mere om Newton, end at han bidrog til den klassiske mekanik og matematikken (differential- og integralregning). Men med Kochs voluminøse bog får vi en grundig gennemgang af såvel videnskabsmanden som mennesket Isaac Newton. 

Fra 1669 til 1684 brugte Newton langt det meste af sin tid på studiet af alkymi og teologi. Det sidste område var hans hovedbeskæftigelse i de mest kreative år, og i mere end 60 år var han optaget af at tolke profetier i såvel det gamle som det nye testamente. I samtiden blev han regnet for at være en af de mest bibelkyndige personer i England. Af i alt 1.752 værker i hans bibliotek var de 477 teologiske. Kun 126 matematiske og 57 fysiske. I et brev til fysikeren Hooke skrev han i 1679, at han selv og menneskeheden ville have større gavn af hans teologiske studier end af hans naturvidenskabelige. Og tilsyneladende forstod han Bibelen bogstaveligt.  
Newton fik kun udgivet en kort kemisk afhandling. Aldrig et systematisk værk svarende til Principia. 
Vi kender ikke meget til Newtons sociale liv. Han synes ikke at have haft interesse for poesi. Da han blev spurgt om, hvad han mente om digterkunsten, skulle han have citeret en matematiker og teolog, Barrow, der mente, at digte var en slags ”kunstfærdigt vrøvl”.  
Hans interesse for at tage ordet i forsamlinger var ikke stor. Som medlem af parlamentet skulle han således kun have taget ordet en gang, og det var en anmodning om at få lukket et vindue.  
Bogen er ikke skrevet som en lærebog, men er et overflødighedshorn af informationer om videnskaben – især omkring år 1700. Man bør være opmærksom på den i forbindelse med SRP og AT og så videre. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater