Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvad kan det nytte?

Anmeldelse

Hvad kan det nytte?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller

Antal sider

248

Pris

385,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

… at skrive en anmeldelse af bogen. Forlagets fans vil sandsynligvis købe bogen, uanset hvad jeg mener. Men det vil så også være et godt køb. For den rummer de emner, vi sædvanligvis behandler på fagets C-niveau: celletyper, dna, kulstofkredsløb, vand, spildevandsrensning, kost, fordøjelse, kredsløb, muskler, proteinsyntese, sexologi, genetik. Fysiologidelen har god relation til idræt, men hvis man skal have stort emne om søens økologi, må man supplere med en anden bog.

Forfatterne har stor fortællelyst, så imellem det traditionelle er mange andre emner behandlet: laktoseintolerans, insekternes fuldstændige forvandling, rødt hår og grønne øjne. Nogle steder betyder stoftrængslen, at forklaringerne forekommer ufuldstændige. Det er for eksempel ikke forklaret, hvorfor ammoniak er farlig for heder. Her må eleverne have support af en biologilærer.

Mange emner er moderne: økologisk fodaftryk, Natura 2000, randzoner, dna-analyse af laks fra Skjern og kaliumkollaps.

Niveauet er højt i mange afsnit. Jeg vil i hvert fald være imponeret, hvis jeg til en mundtlig prøve på C-niveau hører en elev fortælle om peptidoglykan og kitin i cellevægge. Evolution har fået et stort afsluttende kapitel. Måske kan det blive svært at nå i timetallet til C-niveau, men det giver god forståelse for multiresistensproblemet.

Forholdet mellem tekst og illustrationer er cirka 1:1, og illustrationerne har den sædvanlige høje Nucleus-standard med nogle undtagelser. Igen kan en tegning foranledige eleverne til at tro, at sædceller trænger ind i sertoliceller, og om kvælstofkredsløbet må man nok igen have fat i illustrationen fra  gode gamle Biologi på Tværs.

Sproget er elevnært. Forfatterne kalder uterus for  ”livmoren”, og makrofauna er ”småkravl” .

Bogen rummer tabeller med angivelse af, hvilken website der er kilde. Et eksempel på, hvordan mutationer ændrer læserammen i dna, vil jeg helt sikkert kunne bruge, så mine elever bedre forstår fænomenet. Bogen findes også som i-bog. God fornøjelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater