Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hvad kan det nytte?

Anmeldelse

Hvad kan det nytte?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Biologi

Bogens forfatter(e)

Marianne Frøsig, Kirsten Hede, Frank Grønlund Jørgensen og Paul Paludan-Müller

Antal sider

248

Pris

385,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

… at skrive en anmeldelse af bogen. Forlagets fans vil sandsynligvis købe bogen, uanset hvad jeg mener. Men det vil så også være et godt køb. For den rummer de emner, vi sædvanligvis behandler på fagets C-niveau: celletyper, dna, kulstofkredsløb, vand, spildevandsrensning, kost, fordøjelse, kredsløb, muskler, proteinsyntese, sexologi, genetik. Fysiologidelen har god relation til idræt, men hvis man skal have stort emne om søens økologi, må man supplere med en anden bog.

Forfatterne har stor fortællelyst, så imellem det traditionelle er mange andre emner behandlet: laktoseintolerans, insekternes fuldstændige forvandling, rødt hår og grønne øjne. Nogle steder betyder stoftrængslen, at forklaringerne forekommer ufuldstændige. Det er for eksempel ikke forklaret, hvorfor ammoniak er farlig for heder. Her må eleverne have support af en biologilærer.

Mange emner er moderne: økologisk fodaftryk, Natura 2000, randzoner, dna-analyse af laks fra Skjern og kaliumkollaps.

Niveauet er højt i mange afsnit. Jeg vil i hvert fald være imponeret, hvis jeg til en mundtlig prøve på C-niveau hører en elev fortælle om peptidoglykan og kitin i cellevægge. Evolution har fået et stort afsluttende kapitel. Måske kan det blive svært at nå i timetallet til C-niveau, men det giver god forståelse for multiresistensproblemet.

Forholdet mellem tekst og illustrationer er cirka 1:1, og illustrationerne har den sædvanlige høje Nucleus-standard med nogle undtagelser. Igen kan en tegning foranledige eleverne til at tro, at sædceller trænger ind i sertoliceller, og om kvælstofkredsløbet må man nok igen have fat i illustrationen fra  gode gamle Biologi på Tværs.

Sproget er elevnært. Forfatterne kalder uterus for  ”livmoren”, og makrofauna er ”småkravl” .

Bogen rummer tabeller med angivelse af, hvilken website der er kilde. Et eksempel på, hvordan mutationer ændrer læserammen i dna, vil jeg helt sikkert kunne bruge, så mine elever bedre forstår fænomenet. Bogen findes også som i-bog. God fornøjelse.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater