Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge – historier om møder og antimøder

Anmeldelse

Hjerte og intellekt i undervisningen af børn og unge – historier om møder og antimøder

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

KLIM

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Luciano Rondanini

Antal sider

176
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En hyldest til inklusion

Forfatteren har i flere årtier arbejdet med inklusion af børn og unge i det italienske skolesystem. I Italien har man i mere end 30 år haft en lov, der pålægger skolerne at inkludere børn og unge med forskellige handicap i den normale skole. Bogen er en lang række gode argumenter for inklusion. Forfatteren finder argumenterne dels i sin egen praksis som lærer, skoleleder og integrationsplanlægger og dels hos en række filosoffer, forfattere, sociologer, læger samt andre lærere, der har arbejdet med inklusion. 
Hovedargumentet for inklusion er, at den vil berige såvel normal­elever som specialelever, fordi mødet mellem disse grupper af børn og unge i en læringssammenhæng vil skabe en mangfoldighed og dynamik, der vil fremme læringen hos begge grupper. Derudover bliver lærerne hele tiden udfordret på det pædagogiske område, da de konstant skal overveje og reflektere over, hvordan  man fagligt kan ramme den meget brede gruppe af elever i en klasse. 
Bogen bærer stærkt præg af forfatterens begejstring for inklusion og dens fordele. Den er nærmest et hyldestskrift til inklusion. Man mangler, at forfatteren stopper op og reflekterer over inklusionens muligheder og begrænsninger. Hvilke elever kan inkluderes? Hvornår skal de inkluderes? Hvor i uddannelsessystemet kan de inkluderes? Og hvor langt op i uddannelsessystemet kan de inkluderes, så det giver mening? 
Bogen er alt for unuanceret og mangler fuldstændig en kritisk vinkel på emnet, og desuden er den yderst ustruktureret. Der mangler en rød tråd i bogen – den er et sammensurium af egne erfaringer og historier, interviews, brudstykker af litterære værker samt videnskabeligt materiale. Der bliver slet ikke sondret mellem materialets relevans i forhold til inklusion.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater