Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Gymnasiepædagogik

Anmeldelse

Gymnasiepædagogik

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Hans Reitzels Forlag

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

Erik Damberg m.fl. (red)

Antal sider

753
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Strutter af faglig pondus

Gymnasiepædagogik er ikke bare en bog – det er et værk, der strutter af faglig pondus. En lang række forskere og praktikere inden for gymnasieskolen giver en yderst kompetent behandling af de mange forskellige sider, der er, af det danske gymnasium. Man kan sagtens sige, at der præsenteres en 380-graders udforskning og behandling af gymnasiet. 
Spændingen er således omfattende. Der lægges ud med gymnasiets udvikling, formål og mangfoldighed, dernæst ses der på undervisning og læring, som efterfølges af en omfattende behandling af en række fags fagdidaktik. Herefter sættes der fokus på undervisningens praksis, hvor blandt andet progression, motivation, planlægning, arbejdsformer, vejledning, it og læreren som leder i klasserummet behandles. Der sluttes af med tre kapitler om henholdsvis evaluering, eleverne og lærerne samt gymnasiet som institution. Alt gøres meget, meget fint og fremragende. Der er en solid anvendlese af den nyeste forskning på området, og teorien kombineres mange steder fint med den praktiske situation, lærerne står over for i undervisningen. 
Hvor førsteudgaven af Gymnasiepædagogik, der udkom i 2006, var lidt mere famlende i sin tilgang til feltet, så er den nye udgave langt mere præcis og sikker i forhold til de mange læringsmæssige, didaktiske og dannelsesmæssige aspekter samt de presserende og relevante problemstillinger, der præger gymnasiet her 10 år efter gymnasiereformens vedtagelse. 
Selv om der er et kapitel om læreren som leder, savner jeg noget mere uddybende og problematiserende om lærerrollen. Jeg tror, mange gymnasielærere er søgende omkring den nye rolle, som reformen har givet lærerne, samt den konstante ændring af rollen, som vi har oplevet i de seneste år. Hvad ligger der i vores rolle som  lærer, og hvordan skal/kan vi udfylde den?

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater