Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Gult lyn om samtidskunst

Anmeldelse

Gult lyn om samtidskunst

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Billedkunst

Bogens forfatter(e)

Jesper Bek m.fl.

Antal sider

296

Pris

326,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Udførlige præsentationer af 40 danske og udenlandske samtidskunstnere, 6 forskellige og meget fyldige værkanalyser, brede og nuancerede rids af teoretiske tendenser og praktiske strategier i samtidskunsten og endelig en diskussion af samtidskunstens placering i spændingsfeltet mellem globalt udsyn og museologisk metarefleksion. Ambitionerne i Lindhardt og Ringhofs samtidskunstudgivelse For øjeblikket 2 fejler bestemt ikke noget. Måske fordi kun tre af bogens otte bidragydere er i direkte kontakt med den daglige undervisning i gymnasieskolen, resten er hentet ind fra universitetet, kunstmuseerne eller kunstkritikkens forsknings- eller formidlingsmiljø.  Det er med andre ord hardcore kunstteoretisk stof, eleverne indledningsvist bliver mødt med, når begreber som semiotik, kapitalismekritik, feministisk og postkolonial kritik bliver bragt på banen som fortolkningsstrategier i mødet med samtidskunsten. At samtidskunsten så i sig selv rummer en bred vifte af udtryksformer såsom intervention, relationel kunst, social plastik, sampling, remix, interaktion, dokumentarisme, maleri, skulptur, grafik, collage og digital kunst gør selvfølgelig ikke fænomenet nemmere at overskue.

Er bogen simpelthen for svær og kompleks? Næh, kun hvis man føler sig forpligtet til at læse hele udgivelsen fra ende til anden og derigennem prøver at fange samtidskunsten i et blik. Det lader sig ikke gøre. Forfatterne tilråder selv i indledningen, at hvert kapitel læses for sig eller i uddrag, og følger man dette råd, er udgivelsen absolut til at danse med. Ikke mindst fordi den rummer en guldgrube af opdaterede værkeksempler og dermed viser den æstetiske mangfoldighed og det stærke samfundsmæssige engagement, der præger samtidskunsten.

Differentieret lektielæsning, matrixfremlæggelser og begrebsnysgerrighed er altså vejen frem, når det gule lyn om samtidskunsten falder tungt på læsepulten. Og så skal man være et skarn for ikke at nyde bogens flotte layout, stærkt støttet af Egmont Fonden.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater