Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundig, omfangsrig og avanceret bog

Anmeldelse

Grundig, omfangsrig og avanceret bog

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Haase Forlag

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Michael Cramer Andersen, Michael Agermose Jensen, Rune Alphonce, Lars Bergström, Per Gunnvald, Jenny Ivarson, Erik Johansson og Roy Nilsson

Pris

242,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Måden, hvorpå lærebøger i fysik præsenterer faget, varierer fra bog til bog. I nogle bøger males der med den brede verdensbilledepræsenterende pensel, mens det i andre bøger er den mere fagfysiske tilgang, der er fremtrædende. Bogen Basisfysik C er en lærebog til fysik på C-niveau med en vægtning mod fagets identitet som en naturbeskrivelse formuleret sprogligt, men understøttet af præcise matematiske udtryk. Ud over at være en meget præcis bog dækker den også på en uddybende måde et meget stort stofområde; bogen er på over 300 sider og behandler alle emner fra kernestoffet i fysik på C-niveau og meget mere. Det supplerende stofs vægt på samfundsrelevante problemstillinger, herunder en belysning af fysiske eller teknologiske aspekter af bæredygtig udvikling og forholdet mellem fysik og filosofi, er med i bogen, men fylder forholdsvis lidt. Bogen har dog et fint kapitel, Det naturvidenskabelige verdensbillede, som beskriver en udvikling fra oldtiden til i dag. Igen i dette kapitel er bogen præcis og lidt avanceret.

Ud over at være en bog med stor faglig dybde indeholder den rigtigt mange regneeksempler, figurer, billeder og perspektiverende afsnit.

Bogen er en guldgrube af materiale til undervisning på alle niveauer i gymnasiet. Jeg tror, at en del elever på C-niveau vil finde bogen vanskelig, men til den stærke og fysikinteresserede elev kan bogen varmt anbefales. På forlagets hjemmeside kan man læse, at hvert af bogens 18 kapitler svarer til en-to dobbeltlektioner, men det tror jeg, man vil fået meget svært ved at nå. Bogen gør således ikke faget lettere, end det er, men introducerer fysik som en eksakt videnskab med præcise begreber, som formuleret i forholdsvis simple matematiske sætninger kan beskrive væsentlige dele af naturen. Netop fordi bogen er så grundig, kan dele af den med fordel bruges i et grundforløb, hvor elever, der senere skal vælge mellem C-, B- eller A-niveau i fysik, bliver introduceret til faget.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater