Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbogen til Religion C. 3. udgave

Anmeldelse

Grundbogen til Religion C. 3. udgave

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Nielsen, Bodil Juncker Pedersen, Dorte Thelander Motzfeldt, Lene Madsen, Sofie Reimick og Trine Ryhave

Antal sider

360

Pris

295 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fint layout med enkelte opdateringer

En ny udgave af lærebogen fra 2012. Det, der især springer i øjnene i den nye udgave, er dens indbydende layout, der giver et nemt overblik over de enkelte sider med letlæselig tekst, så man får lyst til at beskæftige sig med materialet. Det andet store plus ved denne udgave er det omhyggelige noteapparat nederst på siderne med oplysninger om navne og begreber i brødteksten.

Ellers rummer bogen stort set det samme stof som den forrige, bortset fra at der i denne udgave er tilføjet et kort afsnit om kognitiv religionsvidenskab (Pascal Boyer), en model for innovativt arbejde, enkelte statistikker er blevet opdateret, et par ældre tekster er blevet erstattet af nyere, og overskriften Religion i AT er blevet ændret til Religion i tværfagligt samarbejde. Alt sammen meget relevant også efter reformen i 2017, og denne udgave er derfor også ganske godt anbefalet.

Som i den forrige udgave har forfatterteamet også her tilstræbt den maksimale aktivering af eleverne ved øvelser til tekster, faktabokse, billeder, søgning på internettet mv. Det kører bare! Og en ren foræring til unge nyansatte lærere i faget, kunne man tilføje.

Teamets metodiske fokus på verdensreligionerne er religionsfænomenologien og -sociologien, og det er, som det skal være. Men teamet har heller ikke denne gang haft interesse for den religionshistoriske forskning inden for de sidste tre-fire årtier, der i den grad har rykket på vores viden om verdensreligionernes formative perioder. Og den aksiale periode (ganske vist omdiskuteret) i religionshistorien er hverken anvendt eller omtalt.

Jeg har studset lidt over bogens omtale af de chilenske minearbejdere, der i 2010 undslap 69 dages fangenskab i en sammenstyrtet mineskakt. Det første de gjorde, da de omsider kom ud, var, at de takkede Gud, “selv om det var moderne højteknologisk udstyr, der havde hentet dem op”, som der står i bogen. Tja – det kunne jo være – uden større teologiske og dogmatiske forestillinger om deres forunderlige redning – at det blot faldt dem let på læben – sådan helt intuitivt – at give udtryk for deres glæde/taknemmelighed over livet i mere omfattende forstand, som de havde i det religiøse sprog, de var opvokset med. Det skal der ikke megen empati til for at forstå noget meningsfuldt med. At medtage en sådan anvendelse af religiøst sprog i undervisning finder jeg fagligt meget relevant.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater