Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Eksamen Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grundbogen til Religion C. 3. udgave

Anmeldelse

Grundbogen til Religion C. 3. udgave

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anders Nielsen, Bodil Juncker Pedersen, Dorte Thelander Motzfeldt, Lene Madsen, Sofie Reimick og Trine Ryhave

Antal sider

360

Pris

295 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fint layout med enkelte opdateringer

En ny udgave af lærebogen fra 2012. Det, der især springer i øjnene i den nye udgave, er dens indbydende layout, der giver et nemt overblik over de enkelte sider med letlæselig tekst, så man får lyst til at beskæftige sig med materialet. Det andet store plus ved denne udgave er det omhyggelige noteapparat nederst på siderne med oplysninger om navne og begreber i brødteksten.

Ellers rummer bogen stort set det samme stof som den forrige, bortset fra at der i denne udgave er tilføjet et kort afsnit om kognitiv religionsvidenskab (Pascal Boyer), en model for innovativt arbejde, enkelte statistikker er blevet opdateret, et par ældre tekster er blevet erstattet af nyere, og overskriften Religion i AT er blevet ændret til Religion i tværfagligt samarbejde. Alt sammen meget relevant også efter reformen i 2017, og denne udgave er derfor også ganske godt anbefalet.

Som i den forrige udgave har forfatterteamet også her tilstræbt den maksimale aktivering af eleverne ved øvelser til tekster, faktabokse, billeder, søgning på internettet mv. Det kører bare! Og en ren foræring til unge nyansatte lærere i faget, kunne man tilføje.

Teamets metodiske fokus på verdensreligionerne er religionsfænomenologien og -sociologien, og det er, som det skal være. Men teamet har heller ikke denne gang haft interesse for den religionshistoriske forskning inden for de sidste tre-fire årtier, der i den grad har rykket på vores viden om verdensreligionernes formative perioder. Og den aksiale periode (ganske vist omdiskuteret) i religionshistorien er hverken anvendt eller omtalt.

Jeg har studset lidt over bogens omtale af de chilenske minearbejdere, der i 2010 undslap 69 dages fangenskab i en sammenstyrtet mineskakt. Det første de gjorde, da de omsider kom ud, var, at de takkede Gud, “selv om det var moderne højteknologisk udstyr, der havde hentet dem op”, som der står i bogen. Tja – det kunne jo være – uden større teologiske og dogmatiske forestillinger om deres forunderlige redning – at det blot faldt dem let på læben – sådan helt intuitivt – at give udtryk for deres glæde/taknemmelighed over livet i mere omfattende forstand, som de havde i det religiøse sprog, de var opvokset med. Det skal der ikke megen empati til for at forstå noget meningsfuldt med. At medtage en sådan anvendelse af religiøst sprog i undervisning finder jeg fagligt meget relevant.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater