Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grammatiske grundbegreber

Anmeldelse

Grammatiske grundbegreber

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

AP, Engelsk, Dansk, SPROGFAG

Bogens forfatter(e)

Susanne Annikki Kristensen

Antal sider

224
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Inspiration til grammatik

At komme fra universitetet med en vis grammatisk ballast er udmærket, men det er endnu mere udmærket at få den genopfrisket og genformuleret. 
Forfatteren skriver i forordet, at hun oprindeligt skrev bogen til brug for grammatikundervisningen på Aalborg Universitets dansk­uddannelse. Bogen bevæger sig på et behageligt højt akademisk niveau og åbner med betragtninger omkring, hvad sprog er. 
Hvordan skal vi definere sprog? Sagt kort: Sprog er strukturer, vi mennesker anvender til at kommunikere med. Og hvordan gør vi så det, og hvilke regler gælder? Dette er netop, hvad grammatik­undervisning handler om. 
Hvad en sætning er, er ikke så svært at definere. Det svære opstår, når man skal forklare – og eleverne/kursisterne forstå – ordklasser og sætningers mange konstituenter. 
Subjekt og objekt og verballed har eleverne forhåbentligt lært i folkeskolen, men hvad med subjektsprædikat og objektsprædikat? Eller adverbialled? 
Forfatteren giver grundige forklaringer og illustrative eksempler. Bogen tager udgangspunkt i danske (og enkelte finske) sprog­eksempler. Man kan i mange tilfælde transponere denne viden til undervisning i fremmedsprogene. 
Hvis man ikke er så godt hjemme i grammatik, kan bogen virke lidt abstrakt. Bogen er for kenderen, der har mulighed for at få genopfrisket grammatiske fænomener og begreber. 
Kristensens bog er vellavet og logisk. Den er et godt redskab som inspiration og opslagsværk for nyere uddannede adjunkter såvel som mere erfarne lektorer til undervisning i grammatik og sproglige forhold, men også lidt tør at læse i ét stræk med de mange eksempler på alle tænkelige sætningskonstruktioner. Derfor får den samlet bedømmelsen ”solid og god”, det vil sige fire af seks stjerner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater