Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Grammatiske grundbegreber

Anmeldelse

Grammatiske grundbegreber

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Syddansk Universitetsforlag

Fag

AP, Engelsk, Dansk, SPROGFAG

Bogens forfatter(e)

Susanne Annikki Kristensen

Antal sider

224
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Inspiration til grammatik

At komme fra universitetet med en vis grammatisk ballast er udmærket, men det er endnu mere udmærket at få den genopfrisket og genformuleret. 
Forfatteren skriver i forordet, at hun oprindeligt skrev bogen til brug for grammatikundervisningen på Aalborg Universitets dansk­uddannelse. Bogen bevæger sig på et behageligt højt akademisk niveau og åbner med betragtninger omkring, hvad sprog er. 
Hvordan skal vi definere sprog? Sagt kort: Sprog er strukturer, vi mennesker anvender til at kommunikere med. Og hvordan gør vi så det, og hvilke regler gælder? Dette er netop, hvad grammatik­undervisning handler om. 
Hvad en sætning er, er ikke så svært at definere. Det svære opstår, når man skal forklare – og eleverne/kursisterne forstå – ordklasser og sætningers mange konstituenter. 
Subjekt og objekt og verballed har eleverne forhåbentligt lært i folkeskolen, men hvad med subjektsprædikat og objektsprædikat? Eller adverbialled? 
Forfatteren giver grundige forklaringer og illustrative eksempler. Bogen tager udgangspunkt i danske (og enkelte finske) sprog­eksempler. Man kan i mange tilfælde transponere denne viden til undervisning i fremmedsprogene. 
Hvis man ikke er så godt hjemme i grammatik, kan bogen virke lidt abstrakt. Bogen er for kenderen, der har mulighed for at få genopfrisket grammatiske fænomener og begreber. 
Kristensens bog er vellavet og logisk. Den er et godt redskab som inspiration og opslagsværk for nyere uddannede adjunkter såvel som mere erfarne lektorer til undervisning i grammatik og sproglige forhold, men også lidt tør at læse i ét stræk med de mange eksempler på alle tænkelige sætningskonstruktioner. Derfor får den samlet bedømmelsen ”solid og god”, det vil sige fire af seks stjerner.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater