Inspiration til grammatik
At komme fra universitetet med en vis grammatisk ballast er udmærket, men det er endnu mere udmærket at få den genopfrisket og genformuleret.
Forfatteren skriver i forordet, at hun oprindeligt skrev bogen til brug for grammatikundervisningen på Aalborg Universitets danskuddannelse. Bogen bevæger sig på et behageligt højt akademisk niveau og åbner med betragtninger omkring, hvad sprog er.
Hvordan skal vi definere sprog? Sagt kort: Sprog er strukturer, vi mennesker anvender til at kommunikere med. Og hvordan gør vi så det, og hvilke regler gælder? Dette er netop, hvad grammatikundervisning handler om.
Hvad en sætning er, er ikke så svært at definere. Det svære opstår, når man skal forklare – og eleverne/kursisterne forstå – ordklasser og sætningers mange konstituenter.
Subjekt og objekt og verballed har eleverne forhåbentligt lært i folkeskolen, men hvad med subjektsprædikat og objektsprædikat? Eller adverbialled?
Forfatteren giver grundige forklaringer og illustrative eksempler. Bogen tager udgangspunkt i danske (og enkelte finske) sprogeksempler. Man kan i mange tilfælde transponere denne viden til undervisning i fremmedsprogene.
Hvis man ikke er så godt hjemme i grammatik, kan bogen virke lidt abstrakt. Bogen er for kenderen, der har mulighed for at få genopfrisket grammatiske fænomener og begreber.
Kristensens bog er vellavet og logisk. Den er et godt redskab som inspiration og opslagsværk for nyere uddannede adjunkter såvel som mere erfarne lektorer til undervisning i grammatik og sproglige forhold, men også lidt tør at læse i ét stræk med de mange eksempler på alle tænkelige sætningskonstruktioner. Derfor får den samlet bedømmelsen ”solid og god”, det vil sige fire af seks stjerner.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode