En fyldig og velskrevet grundbog til faget, der dækker bekendtgørelsens fire områder. Ud over de to obligatoriske religioner – kristendom og islam – har forfatteren som tredje verdensreligion valgt jødedom. I det fjerde område behandles religionernes rolle i den postsekulariserede og globale verden med kultur- og religionsmøde eller -sammenstød, religiøs terrorisme, intelligent design, religionskritik, etiske argumentationsformer og andet. Religionsfænomenologien og fagets metoder præsenteres, og der gives indgående analysemodeller til tekster, billeder, film og materiale på internettet. Alt sammen skrevet i et indbydende sprog. De enkelte kapitler fremtræder overskuelige ved en klar disponering og med tilhørende billeder. Enkelte arbejdsopgaver og nogle tekster er knyttet hertil. Der er således meget at komme efter i denne grundbog.
Nøgleordet er perspektiver – både dybdeperspektiv i den enkelte religion og religionerne set indbyrdes og i global sammenhæng. Dybdeperspektivet skal fremdrage de forskellige formative lag i religionernes hellige skrifter og religionshistorien og vise, at religion er en kompleks sag.
Religionernes udøvere omtales som ”troende”, og det er naturligvis også relevant inden for Abrahams-religionerne. Forfatteren har dog blik for, at der findes religioner, hvor den rituelle praksis er mere afgørende end ”tro”. Der foretages flere korte sammenligninger med hinduisme og buddhisme, men det lægger nogen begrænsning på bogens anvendelsesmuligheder og syn på, hvad religion er, at jødedom er valgt som den tredje verdensreligion.
Den faglige fremstilling af Abrahams-religionerne er meget traditionel, og nyere historisk og teologisk forskning inden for de sidste årtier er ikke inddraget. Derimod er forfatteren fagligt opdateret og velbevandret i de aktuelle filosofiske, etiske, samfundsmæssige og sociologiske aspekter.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode