Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Et flot bud på en samlet Danmarkshistorie

Anmeldelse

Et flot bud på en samlet Danmarkshistorie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof 2014

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Martin Cleemann Rasmussen, Thomas P. Larsen og Ulrik Juel Lavtsen

Antal sider

376

Pris

295,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Inde bag denne svært håndterbare murstensklods af en bog, der er umulig at sidde med grundet tyngden, svær at bladre i grundet det bøjelige format og vanskelig at læse på grund af den lille skriftstørrelse, gemmer der sig et overraskende solidt bud på en samlet Danmarkshistorie, der kan bruges gennem alle tre år i gymnasiet.

Der er ikke nogle jordskredsrystende nyheder i indholdet. Det er altovervejende politisk begivenhedshistorie krydret med både kultur-, teknologi- og mentalitetshistorie. Næsten fraværende er socialhistorien og andre former for historie fra neden. Alligevel fremstår hele projektet som både nyt og forfriskende, hvilket ikke mindst skyldes en veloplagt og engageret formidling af stoffet.

Som i fætteren fra samme forlag, Verdenshistorie, rykkes grænsen for, hvornår historien starter, til forhistorisk tid, men ellers er periodiseringen traditionel, og i den sidste tredjedel af bogen brydes kronologien en smule op på bekostning af mere tematiske kapitler.

Den virkelige styrke i bogen er de tre forfatteres evne til at vise, at de er faghistorikere, at de skriver en historie, og at deres resultater er baseret på andres brug af historisk metode. Det giver en konkret oplevelse af, at her formidles ikke Historien, men tværtimod: At den version af en Danmarkshistorie, man formidler, altid er forhandlet frem.

Hvor overblik over Danmarkshistorien på dette niveau ofte har karakter af punktnedslag, er der her faktisk tale om en sammenhængende og homogen skildring, der er en fornøjelse at læse, underholdende, velformidlet og med en udpræget tillid til, at eleverne kan håndtere komplekse problemstillinger.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater