Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

En ualmindelig og kortfattet Danmarkshistorie

Anmeldelse

En ualmindelig og kortfattet Danmarkshistorie

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Haase Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Asser Amdisen

Antal sider

256

Pris

250,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Markedet for Danmarkshistorier synes umætteligt, og seneste skud på stammen er Asser Amdisens ”helt personlige udlægning” af de seneste 15.000 års historie. Forfatteren motiverer udgivelsen i forordet med, at det er ”historien, som gør os til dem, vi er”, og kalder sin Danmarkshistorie for ”sjov, underholdende og oplysende”. Om 256 sider er kortfattet, kan diskuteres, jeg kedede mig bravt gennem det meste af bogen, og jeg har svært ved at se det underholdende og sjove i opskruede sentenser som: ”Adelen ville gerne være fri for, at holstenerne drønede rundt og lavede ballade i Danmark, og derfor støttede de en stærk kongemagt.”

Bogens intention er også at fortælle alle røverhistorierne, men vi bliver konstant på det overordnede panoramiske niveau og når aldrig til den sceniske fremstillingsform. Vi får at vide, at arbejderklassen i København bor i uhumske lejligheder, men der følger ingen detaljer med. Det er klart, at en kortfattet Danmarkshistorie må foretage en masse fravalg, men det betyder i denne bogs tilfælde, at historie er noget som bare ”sker”. Louis Pio ryger i fængsel, og en stor gruppe arbejdere samles i Fælledparken. Hvorfor vides ikke. Generaliseringer og forvirrende forenklinger står i kø.

Det ualmindelige ved denne Danmarkshistorie er ifølge forfatteren, at verdenshistorien og den europæiske historie fylder rigtig meget, samt hans ”evige stræben efter at se verden fra en anden vinkel”. Bortset fra spredte referencer til Bismarck, Hitler, Lenin og de helt store verdenshistoriske begivenheder er verden udenfor (så godt som) ikkeeksisterende. Den ”anden vinkel” må i så fald bestå i at indlede hvert kapitel med den på dette tidspunkt siddende konge, og med dette mildest talt ualmindelig almindelige greb føres læseren gennem kongerækken frem til den – ifølge forfatteren – ublodige indførelse af demokratiet i 1849 og videre frem til forfatterens ølkassetale i det sidste kapitel, hvor han kalder det danske samfund ”totalitær demokratisme” og hævder, at danskerne af og ren skær angst gemmer sig bag ligusterhække og ”fordummende underholdningsfjernsyn”. Om Assers kongerøgelse får vores elever til at fravælge fjernsynet, er dog mere tvivlsomt.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater