Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

En grundig grundbog

Anmeldelse

En grundig grundbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Filosofi

Bogens forfatter(e)

Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen

Antal sider

264

Pris

198,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogen indeholder introduktion, tekster og arbejdsspørgsmål til filosofis traditionelle discipliner: etik, politisk filosofi, erkendelsesteori og eksistentialisme. Og til de klassiske discipliner er der lagt kapitler om religionsfilosofi og bevidsthedsfilosofi.

Globaliseringen har ført filosofiundervisningen ud i en radikal religionskritik. Det viser valget af tekster fra new atheism. Religionskritik overlades ikke længere til religionsfaget. Og det er nok en meget smart idé.

Også fokus på et ord som klantænkning er frisk og frugtbar.

På eksempelplan bruges der makabre scener fra øksemorderen fra Psyko til henretning af bedstemor i dødshjælpens navn i Holland. Tak for te!

Afsnittet om politik er ensidigt. Det handler om liberalisme og liberalisme, Locke, Rawls og minimalstaten. Marx, Burke, Beauvoir og vinklen med menneskerettigheder mangler. Til gengæld tager man Platon med det organiske samfundssyn og den totalitære tankegang med som politik uden at forsyne ham med den rigtige mærkat (og brugsanvisning).

I etik er udvalget klassisk. Dog yder afsnittet om pligtetik ikke Kant retfærdighed. Det er ikke rigtigt at reducere retningen til, at ”pligtetisk er en handling, som er godt intenderet”. To betingelser skal være opfyldt: Handlingen skal være god i sig selv, og den skal være godt intenderet. En ting er ikke nok.

Der er facitliste til logikafsnittet. Det er stof over C-niveau, men det er dejligt at se modsigelsesprincippet og omegn bragt i anvendelse! Bogen slutter med senatmetoden, der således ikke går i glemmebogen.
Dejligt er det også med de lange tekstuddrag. Bogen er på den måde et indlæg i debatten om, hvordan man lærer filosofi. Med Refleksion læser man filosofiske tekster skrevet af en filosof. Med de nye krav om sidetal følger ingen anvisning af, hvor mange sider primærtekst man skal læse/man kan nøjes med at læse. Hvis denne bog bliver brugt meget, vil den skubbe i retningen af læsning af rigtig mange sider filosofi i filosofi.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater