Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

En grundig grundbog

Anmeldelse

En grundig grundbog

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Filosofi

Bogens forfatter(e)

Thomas Falk Larsen og Michael Rasmussen

Antal sider

264

Pris

198,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Bogen indeholder introduktion, tekster og arbejdsspørgsmål til filosofis traditionelle discipliner: etik, politisk filosofi, erkendelsesteori og eksistentialisme. Og til de klassiske discipliner er der lagt kapitler om religionsfilosofi og bevidsthedsfilosofi.

Globaliseringen har ført filosofiundervisningen ud i en radikal religionskritik. Det viser valget af tekster fra new atheism. Religionskritik overlades ikke længere til religionsfaget. Og det er nok en meget smart idé.

Også fokus på et ord som klantænkning er frisk og frugtbar.

På eksempelplan bruges der makabre scener fra øksemorderen fra Psyko til henretning af bedstemor i dødshjælpens navn i Holland. Tak for te!

Afsnittet om politik er ensidigt. Det handler om liberalisme og liberalisme, Locke, Rawls og minimalstaten. Marx, Burke, Beauvoir og vinklen med menneskerettigheder mangler. Til gengæld tager man Platon med det organiske samfundssyn og den totalitære tankegang med som politik uden at forsyne ham med den rigtige mærkat (og brugsanvisning).

I etik er udvalget klassisk. Dog yder afsnittet om pligtetik ikke Kant retfærdighed. Det er ikke rigtigt at reducere retningen til, at ”pligtetisk er en handling, som er godt intenderet”. To betingelser skal være opfyldt: Handlingen skal være god i sig selv, og den skal være godt intenderet. En ting er ikke nok.

Der er facitliste til logikafsnittet. Det er stof over C-niveau, men det er dejligt at se modsigelsesprincippet og omegn bragt i anvendelse! Bogen slutter med senatmetoden, der således ikke går i glemmebogen.
Dejligt er det også med de lange tekstuddrag. Bogen er på den måde et indlæg i debatten om, hvordan man lærer filosofi. Med Refleksion læser man filosofiske tekster skrevet af en filosof. Med de nye krav om sidetal følger ingen anvisning af, hvor mange sider primærtekst man skal læse/man kan nøjes med at læse. Hvis denne bog bliver brugt meget, vil den skubbe i retningen af læsning af rigtig mange sider filosofi i filosofi.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater