Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

En god historie om religion

Anmeldelse

En god historie om religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anna Mogensen

Antal sider

138

Pris

139,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et vigtigt spørgsmål. Forstået på den måde, om medialiseringens ”banale” religiøsitet har større betydning for befolkningen, end de institutionelle religioner har. Meget tyder på det, og derfor stiller denne bog det højst relevante spørgsmål om, hvilke virkemidler journalister bruger til at skabe en god religiøs forbrugshistorie, der ikke blot giver viden om religion, men også producerer religion, der uden tvivl påvirker befolkningens religiøse forestillinger i en eller anden grad. Ud over metoder til dette præsenteres medialiseringsteori, N. Luhmanns systemteori – især om forholdet mellem religion (transcendensens reentry i immanensen) og mediernes krav om faktuel information – og P. Bourdieus feltteori for at klæde eleverne på til deres selvstændige kritiske arbejde med interview af journalister. Det er en metodebog til innovativt arbejde og digital dannelse.

Et flot projekt. Forfatteren hjælper eleverne til rette med dette ud fra tre interview, hun selv har foretaget ud fra Luhmanns og Bourdieus teorier. Et godt og nødvendigt hjælpemiddel. Alligevel melder skepsissen sig over for, om eleverne formår at anvende Luhmanns meget abstrakte samfundsteori (selv på fagets B-niveau). Eller om eleverne med den introduktion, de har fået, er blevet så lydhøre, at de kan aflæse Bourdieus begreber om virksomhedens ”doxa” og den personlige ”habitus” – vanskelige ting, som den interviewede sjældent er sig klart bevidst om – ud fra deres samtaler med journalisterne.

Bogen har mange plusser. Den er veldisponeret, skrevet i et ligefremt sprog, ordbog, faktabokse, indgående anvisninger i forbindelse med feltarbejdet og med opsamling af de centrale begreber efter hvert kapitel. Der er opgaver til et stort, bredt udvalgt mediemateriale på Infomedia og dr.dk/undervisning – et materiale, der givetvis vil engagere eleverne. Men det er ambitiøse sager, eleverne kastes ud i, og selv vil jeg nøjes med at lade dem analysere materialet og deres interview ud fra mere enkle og konkrete begreber.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater