Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

En god historie om religion

Anmeldelse

En god historie om religion

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Anna Mogensen

Antal sider

138

Pris

139,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Et vigtigt spørgsmål. Forstået på den måde, om medialiseringens ”banale” religiøsitet har større betydning for befolkningen, end de institutionelle religioner har. Meget tyder på det, og derfor stiller denne bog det højst relevante spørgsmål om, hvilke virkemidler journalister bruger til at skabe en god religiøs forbrugshistorie, der ikke blot giver viden om religion, men også producerer religion, der uden tvivl påvirker befolkningens religiøse forestillinger i en eller anden grad. Ud over metoder til dette præsenteres medialiseringsteori, N. Luhmanns systemteori – især om forholdet mellem religion (transcendensens reentry i immanensen) og mediernes krav om faktuel information – og P. Bourdieus feltteori for at klæde eleverne på til deres selvstændige kritiske arbejde med interview af journalister. Det er en metodebog til innovativt arbejde og digital dannelse.

Et flot projekt. Forfatteren hjælper eleverne til rette med dette ud fra tre interview, hun selv har foretaget ud fra Luhmanns og Bourdieus teorier. Et godt og nødvendigt hjælpemiddel. Alligevel melder skepsissen sig over for, om eleverne formår at anvende Luhmanns meget abstrakte samfundsteori (selv på fagets B-niveau). Eller om eleverne med den introduktion, de har fået, er blevet så lydhøre, at de kan aflæse Bourdieus begreber om virksomhedens ”doxa” og den personlige ”habitus” – vanskelige ting, som den interviewede sjældent er sig klart bevidst om – ud fra deres samtaler med journalisterne.

Bogen har mange plusser. Den er veldisponeret, skrevet i et ligefremt sprog, ordbog, faktabokse, indgående anvisninger i forbindelse med feltarbejdet og med opsamling af de centrale begreber efter hvert kapitel. Der er opgaver til et stort, bredt udvalgt mediemateriale på Infomedia og dr.dk/undervisning – et materiale, der givetvis vil engagere eleverne. Men det er ambitiøse sager, eleverne kastes ud i, og selv vil jeg nøjes med at lade dem analysere materialet og deres interview ud fra mere enkle og konkrete begreber.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater