Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

En formidling af fascinationen af moderne fysik

Anmeldelse

En formidling af fascinationen af moderne fysik

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Gyldendal

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Carlo Rovelli

Pris

100,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Carlo Rovelli har som fysiker bidraget væsentligt til kvantegravitation. I denne lille bog giver han en populær, men meget vidende og inspirerende introduktion til relativitetsteori, kvantefysik og moderne kosmologi.

Bogen er opdelt i syv små kapitler, der hver formidler en fascination af et område af moderne fysik. I det første kapitel beskrives relativitetsteoriens tilblivelse og nogle af dens eksotiske konsekvenser. kapitlet kommer blandt andet ind på sorte huller, Big Bang, Riemanns matematik og tyngdebølger. Teorien beskriver kort sagt en farvestrålende, forbløffende verden, hvor universer eksploderer, rummet styrter ned i huller uden udgang, og tiden går langsommere.

Andet kapitel handler om kvanteteorien fra den spæde start, hvor Einstein beskrev lys som energikvanter, over Heisenbergs beskrivelse af elektroner som partikler, der kun virkeligt eksisterer, når de springer, til diskussionerne mellem Einstein og Bohr.

Det tredje kapitel handler om forskellige kosmologier. Med gode illustrationer forklares Aristoteles’ og Kopernikus’ verdensbilleder, samt 30’ernes opdagelse af galakser og Hubble-teleskopets optagelser af det dybe univers.

Det fjerde kapitel handler om partikler. Det starter med kvarker, men kommer hurtigt ind på kvanter og partikelfysikkens standardmodel.

Det femte kapitel handler om helt moderne kosmologi, hvor rummet ikke er kontinuert, men bestående af rumatomer, små stykker rum, som ikke kan dele. En konsekvens af denne teori er, at Big Bang måske snarere er et Big Bounce, hvor universet efter en sammentrækning bouncer tilbage i et Big Bang.

Kapitel seks har to lidt forskellige, men sammenhængende dele. Første del handler om statistisk fysik, og om hvorfor varme bevæger sig fra varme mod koldere områder. Anden del tager udgangspunkt i de tilfældige molekylære bevægelser og beskriver tilfældige svingninger i gravitationsfelter – en slags gravitationsvarme.

Kapitel syv er noget anderledes end de øvrige. Her er Rovellis mission at overbevise om, at jorden og mennesket må affinde sig med at være en blandt alle de andre … det er barnligt at forestille sig, at der skulle være noget ganske særligt netop her i dette perifere hjørne af en af de allermest banale galakser (side 74). På samme lidt snævre måde behandles den frie vilje. Dette kapitel ville måske have været lidt anderledes, hvis forfatteren havde haft almen studieforberedelse i gymnasiet.

Det mest fascinerende ved bogen er, at den gang på gang vender tilbage til den naturvidenskabelige proces. Videnskab beskrives som en kreativ proces, der hele tiden tvinger os til at se verden på en ny måde; det, vi ser, forbløffer os uden ophør. Det går op for os, at vi er fulde af fordomme, og at vores intuitive verdensbillede er ufuldstændigt, indskrænket og utilstrækkeligt (side 50). Bogen er ikke en undervisningsbog i moderne fysik, men en god og kort formidling af, hvor fascinerende det er at arbejde med naturvidenskab.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater