Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Der styres for vildt

Anmeldelse

Der styres for vildt

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

KLIM

Fag

Pædagogik

Bogens forfatter(e)

K. Hjort, A. Qvortrup, P. Raae (red.)

Antal sider

228
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Fint indblik i gymnasiets styring

Antologien tager sit afsæt i de nye styringsstrategier, der har præget uddannelsessystemet i de seneste år. Styringen har været præget af New Public Management-tanken, hvor hensigten har været at lade lederne på skolerne have en vis autonomi til at lede og lade lærerne forvalte praksis, mens staten kontrollerer og tildeler midlerne. Det sker efter devisen: ”I skal og må gerne forvalte den daglige praksis selv, men vi vil gerne forvalte, at I forvalter den godt nok”. 
Antologiens forfattere tager fat på en række af de paradokser, som de nye styringsstrategier har haft for gymnasierne. Gymnasiereformerne i 2005 og 2007, hvor gymnasierne blev selvstændige og konkurrerende enheder, har sat gymnasierne i dilemmaet: Egen nyttemoral eller solidariteten. Den centrale kapacitetsfastlæggelse og elevfordeling harmonerer dårligt med styringsteknologier som selveje og taxameterordninger. Gymnasierne er sat i en vanskelig situation, hvor de både skal samarbejde og konkurrere med hinanden. 
Herudover er der to modsatrettede tendenser indlagt i gymnasie­reformerne. Én, der centraliserer, og én, der decentraliserer styringen af gymnasierne. Indførelsen af teamstrukturen lægger op til en decentralisering af gymnasiet som institution, men effekten har været begrænset. Teamlederne er blevet budbringere mellem lærerne og ledelsen. Centraliseringen ses ved den øgede kontrol og overvågning af gymnasiet, og at rektors ledelsesmagt nævnes mere end hundrede gange i gymnasiets styringsdokumenter. 
Det paradoksale i styringen af gymnasiet er, at man gerne vil styre ud fra en velfærdsstatslogik, mens målet med styringsteknologierne peger hen imod en konkurrencestatslogik, der betyder, at uddannelserne skal sikre, at Danmark kan klare sig i den globale konkurrence.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater