Det er en god idé med en pædagogisk værktøjskasse til nye lærere. Som ny lærer er man fagligt rustet til jobbet, men man mangler ofte nogle praktiske, pædagogiske redskaber til undervisningen. Bogen giver en række tip og trick, der er samlet af en erfaren lærer. De kan umiddelbart anvendes fra dag ét. Forfatteren øser således af gode og snusfornuftige ideer og råd, som kan være nyttige, når man begynder som gymnasielærer.
Der er mange brugbare informationer om lærerens rolle og funktioner, hvordan man planlægger og organiserer undervisningen med hensyn til taksonomiske niveauer, sekvensering, arbejdsformer og elevaktiviteter. Bogen rummer en fin vejledning med fif, råd, fordele og ulemper om, hvordan forskellige typer af elevprodukter kan anvendes i undervisningen. Der er tillige afsnit om spørgeteknik, og hvordan man kan indrette det fysiske rum for læring og skolekultur, herunder klasserumskultur.
Forholdet til eleverne må være det vigtigste for en lærer. Det er eleverne, der skal lære noget. I en gymnasieklasse kan der være en stor spredning i modenhed, opdragelsesmæssig baggrund, intelligens, talent, ambitioner, prioriteringer med mere. Kompleksiteten i elevgruppen kan være en stor udfordring for den nye lærer.
Bogen indeholder således et fint kapitel, der giver en god forståelse for de mange personligheder og den store pluralisme, der eksisterer i en gymnasieklasse. Der gives således gode råd til, hvordan man underviser i forhold til den forskellighed, der råder blandt eleverne.
På den ene side er bogens styrke dens praktiske tilskæring uden pædagogiske og didaktiske teorier. Den er lige til at gå til. På den anden side er bogens svaghed, at den ikke indeholder teoretiske forklaringer på, hvorfor man skal gøre, som forfatteren anbefaler. Her må man stole på forfatterens ord.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode