Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Den pædagogiske værktøjskasse

Anmeldelse

Den pædagogiske værktøjskasse

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Pæ

Bogens forfatter(e)

Per Helmer Hansen

Antal sider

198

Pris

249,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Det er en god idé med en pædagogisk værktøjskasse til nye lærere. Som ny lærer er man fagligt rustet til jobbet, men man mangler ofte nogle praktiske, pædagogiske redskaber til undervisningen. Bogen giver en række tip og trick, der er samlet af en erfaren lærer. De kan umiddelbart anvendes fra dag ét. Forfatteren øser således af gode og snusfornuftige ideer og råd, som kan være nyttige, når man begynder som gymnasielærer.

Der er mange brugbare informationer om lærerens rolle og funktioner, hvordan man planlægger og organiserer undervisningen med hensyn til taksonomiske niveauer, sekvensering, arbejdsformer og elevaktiviteter. Bogen rummer en fin vejledning med fif, råd, fordele og ulemper om, hvordan forskellige typer af elevprodukter kan anvendes i undervisningen. Der er tillige afsnit om spørgeteknik, og hvordan man kan indrette det fysiske rum for læring og skolekultur, herunder klasserumskultur.

Forholdet til eleverne må være det vigtigste for en lærer. Det er eleverne, der skal lære noget. I en gymnasieklasse kan der være en stor spredning i modenhed, opdragelsesmæssig baggrund, intelligens, talent, ambitioner, prioriteringer med mere. Kompleksiteten i elevgruppen kan være en stor udfordring for den nye lærer.

Bogen indeholder således et fint kapitel, der giver en god forståelse for de mange personligheder og den store pluralisme, der eksisterer i en gymnasieklasse. Der gives således gode råd til, hvordan man underviser i forhold til den forskellighed, der råder blandt eleverne.

På den ene side er bogens styrke dens praktiske tilskæring uden pædagogiske og didaktiske teorier. Den er lige til at gå til. På den anden side er bogens svaghed, at den ikke indeholder teoretiske forklaringer på, hvorfor man skal gøre, som forfatteren anbefaler. Her må man stole på forfatterens ord.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater