Øvelsesbog med relevante arbejdsparadigmer
Denne håndbog i øvelser til skriftlig produktion i gymnasiet henvender sig til alle fag og er skrevet af en biologilærer og en dansk-/engelsklærer. Denne kombination er prisværdig i forhold til det sigte, bogen har. Bogen er delt i tre trin: 1. Kom i gang med motivationsøvelser, 2. Kom videre med solidt basisskrive-arbejde, og 3. Kom i mål med sproglige finesser. Hertil et 5 siders stikordsregister. Hver øvelse indledes med en brugsanvisning, der sigter mod antal af personer i øvelserne, instrumentering, det vil sige håndskrift, computer eller mobiltelefon, samt anslået tidsforbrug. Øvelsen sluttes af med de tre for lærere/elever væsentlige spørgsmål: Hvad træner jeg? Hvordan kan jeg variere øvelsen? Hvilke fag kan jeg bruge øvelsen i? Og så er der forslag til skriftlige øvelser til grundforløbet, AP, NV, lektiecafé, dansk/hist-opgaver, AT samt SSO/SRO/SRP. Kan det være mere inspirerende? Modellen fokuserer på de relevante paradigmer i det skriftlige arbejde, øvelserne præsenteres på 1 side, undertiden med tilhørende tekster, og der foreligger en tydelige progression fra trin 1 til trin 3. 102 øvelser med kreative ideer, der til slut leder op til en hel stil eller et helt stilehæfte, som vi kender det med tre/fire emner. Anmelderen er begejstret over den kreativitet, der viser sig her i al sin enkelhed, hvormed menes, at øvelserne går frem med 1 eller 2 skridt ad gangen. Her er det overkommeligt for eleven at forstå opgavens krav og overkommeligt for læreren, når han skal rette få paradigmer. Det er en lækker og inspirerende bog med få trykfejl (for eksempel s. 82: sporg-videnskaben), der også viser, hvad andre end dansklæreren arbejder med, så der medfølger et allround-indblik i en gymnasieelevs skriftlige hverdag.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode