Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation Musik
  • Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dansk i praksis

Anmeldelse

Dansk i praksis

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

Tina Jensen

Antal sider

238

Pris

250 kr. (og forskellige ibog-priser mellem 30-100 kr.),-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Den går ikke ned på opgaver eller perspektiver

Dansk i praksis er en virkelig gennemtænkt og omfangsrig undervisningsbog, som kan give dansklæreren megen hjælp og en god arbejdsstruktur til eleverne. Samtidig kræver den i praksis også, at læreren leverer den nødvendige begrebsfaglighed ved siden af, for eksempel når allerførste spørgsmål handler om semantiske skemaer, og når der senere spørges til filmiske virkemidler uden yderligere forklaring. Bogen er inddelt i de fire temaer (sundhed, pædagogik, politi og kommunikation) som hf’s linjestruktur lægger op til, men kan dog sagtens bruges på kryds. Jeg ser den også være en relevant hjælp til stx-lærerens udarbejdelse af enkelte forløb, da den har så gode teksteksempler, jeg tror vil røre og interessere eleverne. Styrken i bogen består af de velvalgte, aktuelle primærtekster, den overskuelige opsætning, hvor tekst, billede og arbejdsopgaver følges ad, og så den gennemarbejdede opsætning. For eksempel efterfølges hvert af de fire temaer af forslag til ældre tekster (inkl. kanonforfattere) og øvrige arbejdsopgaver. De 44 enlinjes begrebsforklaringer bagerst er mangelfulde, og det er uklart, hvorfor regnbuefamilie er medtaget men ikke Goffman, når nu han bruges i bogen (og er svær at finde igen). Opgaverne er gode, fordi der skiftes mellem forskellige taksonomier, det receptive og det begrebstunge, sekundær og primærtekst og en bred vifte af teksttyper, der alle findes på CFU. Bogen lykkes godt med at forholde sig til linjens praktiske intention, og således har for eksempel politiafsnittet opgaver til lovafsnittet om politiets virksomhed eller en dokumentarfilms fremstilling af den uafhængige politimyndighed.

Jeg havde gerne set, at den havde en makker i form af begrebslister og grundlæggende teori, men bogens præmis om tekst og opgaver er udført til UG.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater