Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Dansk – didaktisk set

Anmeldelse

Dansk – didaktisk set

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Dansklærerforeningen

Fag

Dansk

Bogens forfatter(e)

une Weile, Karen Wagner, Peter Jensen, Lars Granild (red.)

Antal sider

256

Pris

229 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Masser af guldkorn og inspiration

Hvis man er en erfaren lærer, kan man bladre lettere hen over starten på de fleste af artiklerne i Dansk – didaktisk set, hvor settingen for undervisningen præsenteres, da man godt kender eleverne, tidligere læreplaner, generelle erfaringer og lignende. Men derefter er der masser af guldkorn og omsættelig inspiration. For en ny lærer formoder jeg, at hele bogen vil være brugbar fra ende til anden, hvis man ikke bliver forskrækket over det meget store antal ‘du kunne også …’-forslag.

Bogen indeholder 14 artikler skrevet af forskellige mere eller mindre faste personer i danskfagets udvikling med for eksempel tilknytning til Dansklærerforeningen, læreplanen og pædagogikum. I flere tilfælde kan jeg derfor i artiklerne læse relevante uddybninger og didaktiske overvejelser til den nye læreplan og vejledning. Emnerne er for eksempel Skriftlig progression, Værket, Læreren som skrivedidaktiker, Nyhedsformidling og Om innovation.

Generelt er artiklerne af højt niveau med inspirerende, præcis begrebsbrug og gode didaktiske begrundelser, hvor jeg følte, min tid blev byttet til øget indsigt og idéer til undervisningen. De fleste artikler indeholder desuden mange gode forslag til forløb og konkrete øvelser. Enkelte steder blev forslagene for ukonkrete, eller der var lidt tomgang i en pointe, og jeg blev en smule irriteret på teoretiske forslag, der ikke tog hensyn til begrænsninger i betalt adgang til hjemmesiders materialer eller tidsmæssige udfordringer.

Alt efter ens egen ekspertise vil en erfaren lærer nok have forskelligt udbytte af de forskellige emner. Personligt var jeg meget glad for Undervisningen i litteraturhistorie og Dokumentarfilm som værk og fik ikke så meget ud af Global dannelse. Men stadig fik jeg understreget en del inspirerende betragtninger og har hidtil brugt to af kapitlerne som baggrund for min egen undervisning.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater