Nu kan hf-kursisterne nøjes med at have én grundbog med i skoletasken til naturfagstimerne. Kun 700 gram i blødt bind skal der bæres på, medmindre skolen vælger at anskaffe grundbogen som elektronisk bog. Det har min skole gjort, og mine kolleger er godt tilfredse med værket med fine opgaver og fremragende links på bogens hjemmeside. Forfatterne har spændt over hele registeret: kemi, naturgeografi og biologi. For den traditionelt bokstænkende lektor kan det være svært at rumme, at der på samme side findes et miks af aspekter af alle tre fag, men sådan er virkeligheden jo uden for skolen. Faglærerne må så over en kop kaffe spille sten, saks, papir om, hvem der tager hvilke sider! Emnerne er ikke mere dybdeborende, end vi alle kan være med. Det er min erfaring, at mange unge mennesker også bliver lidt utrygge, hvis man prøver at tale om emner i et andet fag. For dem er der tryghed at hente i bunden af hver side, hvor en farvekode angiver, hvilket særfag sidens emne omfatter.
Illustrationerne er fine, og relationen mellem tekst og billede er cirka 1:1.
Der er rigtigt meget spændende stof, for eksempel: protoner, GIS, osmose, planeter, denitrifikation, punktmutation, deklination. Mange af fagordene er nævnt på engelsk, så kursisterne har let adgang til fordybelse på nettet.
Relationen til matematik er sikret. Evolution har flere sider. Er emnet "det nye sort" i biologien?
I iveren for at sikre tværfaglighed er emnerne undertiden organiseret kunstigt efter min mening. For eksempel er ukønnet formering hos bakterier nævnt i et afsnit om Danmarks grundvand. Men i det store hele er projektet lykkedes. Pladsen er trang med sådan en fortællelyst. Bogen lægger op til, at der inddrages ekstra særfagligt materiale. For biologis vedkommende vil det blandt andet være bioteknologi og mere genetik. Både diabetes og blodtyper er spændende stof. Skal kursisterne så også have en biologi C-bog? Svaret må blæse i vinden i skolens bogkælder.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode