Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald
  • Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer
  • Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn
  • Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital
  • Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning
  • Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Byrden lettes

Anmeldelse

Byrden lettes

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof/Alinea

Fag

NATURVIDENSKABELIG FAGGRUPPE

Bogens forfatter(e)

Anders Grosen, Lotte Jacobsen, Annemette Vestergaard Witt

Antal sider

209

Pris

300,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Nu kan hf-kursisterne nøjes med at have én grundbog med i skoletasken til naturfagstimerne. Kun 700 gram i blødt bind skal der bæres på, medmindre skolen vælger at anskaffe grundbogen som elektronisk bog. Det har min skole gjort, og mine kolleger er godt tilfredse med værket med fine opgaver og fremragende links på bogens hjemmeside. Forfatterne har spændt over hele registeret: kemi, naturgeografi og biologi. For den traditionelt bokstænkende lektor kan det være svært at rumme, at der på samme side findes et miks af aspekter af alle tre fag, men sådan er virkeligheden jo uden for skolen. Faglærerne må så over en kop kaffe spille sten, saks, papir om, hvem der tager hvilke sider! Emnerne er ikke mere dybdeborende, end vi alle kan være med. Det er min erfaring, at mange unge mennesker også bliver lidt utrygge, hvis man prøver at tale om emner i et andet fag. For dem er der tryghed at hente i bunden af hver side, hvor en farvekode angiver, hvilket særfag sidens emne omfatter.

Illustrationerne er fine, og relationen mellem tekst og billede er cirka 1:1.

Der er rigtigt meget spændende stof, for eksempel: protoner, GIS, osmose, planeter, denitrifikation, punktmutation, deklination. Mange af fagordene er nævnt på engelsk, så kursisterne har let adgang til fordybelse på nettet.

Relationen til matematik er sikret. Evolution har flere sider. Er emnet "det nye sort" i biologien?

I iveren for at sikre tværfaglighed er emnerne undertiden organiseret kunstigt efter min mening. For eksempel er ukønnet formering hos bakterier nævnt i et afsnit om Danmarks grundvand.  Men i det store hele er projektet lykkedes. Pladsen er trang med sådan en fortællelyst. Bogen lægger op til, at der inddrages ekstra særfagligt materiale. For biologis vedkommende vil det blandt andet være bioteknologi og mere genetik. Både diabetes og blodtyper er spændende stof. Skal kursisterne så også have en biologi C-bog? Svaret må blæse i vinden i skolens bogkælder.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater