Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Eksamen Digitalisering Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Basisfysik B

Anmeldelse

Basisfysik B

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Haase Forlag A/s

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Michael Cramer Andersen, Michael Agermose Jensen

Antal sider

464

Pris

325,-
Anmeldt af_
Vorre

Med en densitet på cirka 0.8 g/cm3 kan denne bog flyde i vand og i mange andre sammenhænge. Den vejer lidt over et kilo, så det er ikke en letvægter, men en grundig lærebog til fysik på B-niveau, som introducerer alle de emner, der er krævet i bekendtgørelsen. 

Alle fysiklærebøger indeholder regneeksempler, forklarende tekst og formler, men vægtningen mellem disse tre typer af fysikbeskrivelser er meget forskellig. Denne bog er ikke formelforskrækket, og i de afsnit, hvor det giver mening at beskrive fysikken med en regneforskrift, er en sådan indsat. Men det er bestemt ikke en bog, der appellerer til en ”søg en formel med de rigtige bogstaver og brug den”-tankeløs fysikforståelse. Mange steder i bogen findes blå ”Tænk efter”-bokse, hvor eleverne bliver opfordret til at stoppe op og tænke den beskrevne fysik efter. Siderne er derudover pædagogisk opbygget med små stikord og små billeder i en lidt bredere venstre margen, hvilket vil hjælpe elever til hurtigt at finde rundt i bogen. 

Bogen er grundig og dybdegående. I forbindelse med gennemgangen af Newtons 2. lov indfører den for eksempel impulsbevarelse, samt at ændringen i impuls per tid svarer til kraftpåvirkningen. Dette sætter den dygtige elev i stand til at forstå, hvorfor Newtons 2. lov (bare) er et udtryk for ændring i bevægelsesmængden, når massen holdes konstant. Den er dog så omfangsrig, at man nok bliver nødt til at springe nogle afsnit over for at nå igennem på den givne tid. 

Bogen er meget overskuelig med 22 kapitler samt et appendiks, der blandt andet indeholder en beskrivelse af kinematik ved hjælp af differentialregning. I næsten alle kapitler findes der forslag til elevaktiviteter. Enkelte af disse er regneøvelser (som for eksempel en fin udledelse af Hubbles lov), men langt de fleste er eksperimenter, der er beskrevet så udførligt, at de kan bruges som øvelsesvejledninger til eleverne. De fleste af disse øvelser er dem, vi traditionelt laver på fysik til B-niveau, men det er rart, at det hele er samlet i bogen. Bogen indeholder al den litteratur, der er brug for til fysik på B-niveau … hvilket er lidt af et særsyn i en tid, hvor det faglige pensum ofte er stykket sammen af pdf’er, hjemmesider og henvisninger til forskellige bøger. 

Mange steder i bogen findes perspektiverende tekster, der beskriver, hvor den fysik, man netop har arbejdet med, er på spil uden for fysiklokalet. Nogle af disse er spændende og utraditionelle, som for eksempel beskrivelsen af polonium-forgiftningen af den tidligere russiske spion Alexandr Litvinenko i London i 2006.

Bogen kan bestemt flyde og næsten også svejse under vand. Den vil synes lidt tung for svagere elever (både i faglig og fysisk forstand), men med sin ”all-in-one”-intention vil den gøre det simplere for de fleste elever og lærere at nå sikkert i havn med fysik på B-niveau.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater