Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Basisfysik B

Anmeldelse

Basisfysik B

Anmeldt af_
Vorre

Forlag

Haase Forlag A/s

Fag

Fysik

Bogens forfatter(e)

Michael Cramer Andersen, Michael Agermose Jensen

Antal sider

464

Pris

325,-
Anmeldt af_
Vorre

Med en densitet på cirka 0.8 g/cm3 kan denne bog flyde i vand og i mange andre sammenhænge. Den vejer lidt over et kilo, så det er ikke en letvægter, men en grundig lærebog til fysik på B-niveau, som introducerer alle de emner, der er krævet i bekendtgørelsen. 

Alle fysiklærebøger indeholder regneeksempler, forklarende tekst og formler, men vægtningen mellem disse tre typer af fysikbeskrivelser er meget forskellig. Denne bog er ikke formelforskrækket, og i de afsnit, hvor det giver mening at beskrive fysikken med en regneforskrift, er en sådan indsat. Men det er bestemt ikke en bog, der appellerer til en ”søg en formel med de rigtige bogstaver og brug den”-tankeløs fysikforståelse. Mange steder i bogen findes blå ”Tænk efter”-bokse, hvor eleverne bliver opfordret til at stoppe op og tænke den beskrevne fysik efter. Siderne er derudover pædagogisk opbygget med små stikord og små billeder i en lidt bredere venstre margen, hvilket vil hjælpe elever til hurtigt at finde rundt i bogen. 

Bogen er grundig og dybdegående. I forbindelse med gennemgangen af Newtons 2. lov indfører den for eksempel impulsbevarelse, samt at ændringen i impuls per tid svarer til kraftpåvirkningen. Dette sætter den dygtige elev i stand til at forstå, hvorfor Newtons 2. lov (bare) er et udtryk for ændring i bevægelsesmængden, når massen holdes konstant. Den er dog så omfangsrig, at man nok bliver nødt til at springe nogle afsnit over for at nå igennem på den givne tid. 

Bogen er meget overskuelig med 22 kapitler samt et appendiks, der blandt andet indeholder en beskrivelse af kinematik ved hjælp af differentialregning. I næsten alle kapitler findes der forslag til elevaktiviteter. Enkelte af disse er regneøvelser (som for eksempel en fin udledelse af Hubbles lov), men langt de fleste er eksperimenter, der er beskrevet så udførligt, at de kan bruges som øvelsesvejledninger til eleverne. De fleste af disse øvelser er dem, vi traditionelt laver på fysik til B-niveau, men det er rart, at det hele er samlet i bogen. Bogen indeholder al den litteratur, der er brug for til fysik på B-niveau … hvilket er lidt af et særsyn i en tid, hvor det faglige pensum ofte er stykket sammen af pdf’er, hjemmesider og henvisninger til forskellige bøger. 

Mange steder i bogen findes perspektiverende tekster, der beskriver, hvor den fysik, man netop har arbejdet med, er på spil uden for fysiklokalet. Nogle af disse er spændende og utraditionelle, som for eksempel beskrivelsen af polonium-forgiftningen af den tidligere russiske spion Alexandr Litvinenko i London i 2006.

Bogen kan bestemt flyde og næsten også svejse under vand. Den vil synes lidt tung for svagere elever (både i faglig og fysisk forstand), men med sin ”all-in-one”-intention vil den gøre det simplere for de fleste elever og lærere at nå sikkert i havn med fysik på B-niveau.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater