Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Anmeldelse: Fri eller fortabt?

Anmeldelse

Anmeldelse: Fri eller fortabt?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Columbus

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Tobias Matthiesen, Oliver Boserup Skov og Victor Bjørnstrup

Antal sider

206

Pris

149 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Ungdommen indfanget i tre temaer

Emnet er populært blandt eleverne. Det handler nemlig om ‘mig’, og lad det være sagt indledningsvis: Det er en yderst vellykket bog, de tre forfattere har begået (det synes de også selv – se slutningen af anmeldelsen).

Bogen har undertitlen En bog om ungdomssociologi og består af tre hovedtemaer, hver med en række underkapitler: Fri eller fanget, Fællesskaber eller konflikt og Afvigelse eller normalitet. Netop de tre temaer indfanger på fin vis de levevilkår, som er gældende for senmodernitetens unge.

Tema 1 diskuterer gennem emner som identitet, valg, lykke, sociale medier og det kommende arbejdsliv, om de unge selv svinger taktstokken, eller om der er for mange udefrakommende determinanter. Interessant her er blandt andet Talebs begreb ‘sorte svaner’, som kort sagt betyder, at mange livsbegivenheder har stor betydning, men lav forudsigelighed. Begrebet ‘lykke’ er tilegnet sit eget kapitel, og selvom det er vidt udbredt i medierne. er det efter denne anmelders opfattelse uhåndterbart. Typisk er det da også, at i det anvendte empiriske materiale spørges efter begreber som tilfredshed og velvære.

Tema 2 handler om vilkårene for fællesskaber i vor tid og inddrager også de mange konfliktpotentialer, der er et grundelement i dagens samfund. Endelig debatterer tema 3, om vi overhovedet kan tale om normalitet i dag. Det sker gennem belysning af køn og sex, perfektionskulturen og kriminalitet.

Bogen er skrevet i et letlæseligt sprog, og der er mange henvendelser direkte til læseren, uden at det virker klæbende. Figurer og tabeller er generelt velvalgte. Dog savnes i mange tabeller oplysning om, fra hvilket år de undersøgte data stammer. Og for lige at vende tilbage til begrebet lykke: I figur 3.1. med overskriften Hvor tilfreds er du med dit liv fra 0-10? er der to grafer, en uden kontrol og en med kontrol. Det forklares ikke, hvad der menes hermed. Og man skal ned i noten og læse med småt, at der er data fra Storbritannien.

Trods mindre svagheder er der ingen tvivl om, at Fri eller fortabt indfanger ungdomsliv på fornem vis, men det har også kostet. Læs blot forordet, side 9: “… vil Victor gerne takke Natalie og Aurelia for at give ham lyst og energi til at stå op om morgenen og endvidere til at finde energien til at udleve at medforfatte en fantastisk bog som denne”. Come on!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater