Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Analytisk redskabskasse i engelsk

Anmeldelse

Analytisk redskabskasse i engelsk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal Uddannelse

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold, Hanne Ohland-Andersen

Antal sider

51

Pris

86,25,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tekstanalytiske begreber er et must i engelskundervisningen. ”Toolbox” er et spændende hæfte, som indeholder modeller til tekstanalyse. Hvordan skal man analysere en novelle, et digt, drama osv.?

Bogen gennemgår centrale tekstanalytiske nøglebegreber, som knytter sig til forskellige genrer.

En cirkel-illustration anskueliggør f.eks. ganske fint, hvad ”setting” er.

Analyse af sagprosa i form af artikler, dokumentarfilm og taler er en central del af faget, men bogens svageste punkt er ”how to read a non-fiction text”. Redskaberne er for få, og bogen glemmer helt at medtage det argumentatoriske. Også film er vigtig i engelsk, AT og SRP/SSO, men bogens ”how to ’read’ a film” – altså filmanalyse i engelsk – er alene bundet op på filmiske virkemidler uden det verbale og indholdsmæssige aspekt.

Disse mangler til trods er bogen ganske fin.

Der er gode skabeloner for, hvorledes man kan disponere et essay, og det kan være nyttigt at lade sine elever eksperimentere med disse skabeloner. Ligeledes har bogen et inspirerende ”contextual chart” til, hvad man kan fokusere på i sit tekstarbejde.

På både A- og B-niveau er bogen kærkommen. Kapitlet ”Critical approaches” giver en fin introduktion til forskellige kritiske skoler, inklusive ”Structuralism”, ”Psychoanalytical literary criticism” og ”Post-colonialism”.

Et kortfattet kapitel er viet til ”English literary history” med fokus på enkelte litterære perioder, sluttende med postmodernisme. Sluttelig er der en forklaringsliste med ”literary terms”, f.eks. ”sonnet”.

Bog er kortfattet, men det er en opslagsbog. Den er yderst anvendelig i praksis med et overskueligt layout. Derfor gives bogen en høj vurdering: fem stjerner af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater