Tekstanalytiske begreber er et must i engelskundervisningen. ”Toolbox” er et spændende hæfte, som indeholder modeller til tekstanalyse. Hvordan skal man analysere en novelle, et digt, drama osv.?
Bogen gennemgår centrale tekstanalytiske nøglebegreber, som knytter sig til forskellige genrer.
En cirkel-illustration anskueliggør f.eks. ganske fint, hvad ”setting” er.
Analyse af sagprosa i form af artikler, dokumentarfilm og taler er en central del af faget, men bogens svageste punkt er ”how to read a non-fiction text”. Redskaberne er for få, og bogen glemmer helt at medtage det argumentatoriske. Også film er vigtig i engelsk, AT og SRP/SSO, men bogens ”how to ’read’ a film” – altså filmanalyse i engelsk – er alene bundet op på filmiske virkemidler uden det verbale og indholdsmæssige aspekt.
Disse mangler til trods er bogen ganske fin.
Der er gode skabeloner for, hvorledes man kan disponere et essay, og det kan være nyttigt at lade sine elever eksperimentere med disse skabeloner. Ligeledes har bogen et inspirerende ”contextual chart” til, hvad man kan fokusere på i sit tekstarbejde.
På både A- og B-niveau er bogen kærkommen. Kapitlet ”Critical approaches” giver en fin introduktion til forskellige kritiske skoler, inklusive ”Structuralism”, ”Psychoanalytical literary criticism” og ”Post-colonialism”.
Et kortfattet kapitel er viet til ”English literary history” med fokus på enkelte litterære perioder, sluttende med postmodernisme. Sluttelig er der en forklaringsliste med ”literary terms”, f.eks. ”sonnet”.
Bog er kortfattet, men det er en opslagsbog. Den er yderst anvendelig i praksis med et overskueligt layout. Derfor gives bogen en høj vurdering: fem stjerner af seks.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode