Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ærkedansker – perkerdansker

Anmeldelse

Ærkedansker – perkerdansker

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Samfundsfag ?

Titel: Ærkedansker – perkerdansker ?

Forfatter: Morten Hansen Thorndal ?

Forlag: Columbus ?Pris: 216 kroner (skolepris 120 uden moms og forsendelse), 150 sider ?

Vurdering og anmeldelse: Tommy P. Magnussen ??*****

Grundig tematisk bog om integration ?

Bogen behandler årtiers mest debatterede emne, integration, ud fra de tre samfundsfaglige discipliner, og den gør det godt. Alle kapitler i bogen er forsynet med eksempler på samfundsdebattørers holdninger til integrationens mange, mange aspekter. Ud over et overmåde lækkert og indbydende layout er bogen opbygget tematisk og med en fin fordeling af kortfattet teoretisk indføring og praktiske eksempler på de mangeartede konsekvenser af forskellig tilgang til integration. ??Bogens afsnit om diskursanalyse er særligt anvendeligt. På baggrund af tidstypiske taler, læserbreve og statistik behandler forfatteren det væsentlige spørgsmål, som mange elever og kursister vil kunne genkende: Hvad betyder italesættelsen af integrationen på det teoretiske, holdningsbaserede plan for den helt konkrete, praktiske integration? Ved læsning af afsnittet vil en tænksom elev måske stille spørgsmål ved anvendelsen af ordet “perker” i bogens titel – og ikke mindst, om det ord- og sprogvalg gavner lødigheden i debatten ? ??Bogens mange modeller og teorier er for det meste bragt i uddrag, hvilket på den ene side gør plads til rigtig meget stof på sølle 150 sider. På den anden side fordrer det i et vist omfang underviserens evne til at nuancere og uddybe. ??I bogens sidste kapitel “Økonomisk integration” kombineres en kultursociologisk teoretisk tilgang med helt praktiske eksempler på, hvordan virksomhedsrepræsentanter betragter integrationen af medarbejdere på en langt mere praktisk, løsningsorienteret vis end “dem og os”-diskursen, der ofte præger de mere overordnede offentlige ytringer. Det afsnit kunne med fordel fylde en kende mere i næste udgave af bogen! Det giver nemlig afsæt for en mængde spændende klassediskussioner om de standende politiske overvejelser om indslusningsløn, minimumsløn og i forlængelse heraf den danske arbejdsmarkedsmodel og fremtiden, set såvel i integrationsmæssigt perspektiv som globaliseringsperspektivet.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater