Hvordan har mennesket påvirket naturen gennem historien? Det er omdrejningspunktet i denne vellykkede temabog, der skuer tilbage i tiden og behandler spørgsmålet i tre større kapitler: ‘Middelalderen’, ‘Landboreformerne’ og ‘Industrialiseringen’. Det er virkelig en oplagt tilgang, og der er meget viden at hente i forfatterens store træk gennem historiens lange linjer. For den almindeligt interesserede er der meget nyt at hente, og elever landet over kan med bogen i hånden sendes ud på landet og lede efter spor fra fortiden – både den nære og den fjerne – og reflektere over, hvilke levn vi efterlader. Hvad siger det om vores tid, at vi har hundeskove, sommerhusområder og kystsikring?
Sten Porse har ikke en baggrund i gymnasieskolen, men det mærker man ikke noget til i bogen, der ud over ovennævnte kapitler indeholder et fuldt pædagogisk udtræk med fokusspørgsmål, kilder og opgaver, som man umiddelbart kan bruge eller lade sig inspirere af. Der er tilmed et leksikon, der forklarer begreber som forafgrøde, kobbelbrug, stuf og plukhugst – ikke ligefrem ord, som ens moderne stavekontrol kender.
Det er tanken, at bogen kan bruges som grundbog til et forløb, og her vil den meget fint løse udfordringen med at analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne, et fokus, som indimellem er lidt stedmoderligt behandlet. At temaet næsten uundgåeligt må/bør interessere de unge mennesker, er jo yderligere en bonus, og bogens sidste kapitel med natursyn og de aktuelle positioner frem til 2024 er en god måde at aktualisere historien på og opfylde et andet krav i bekendtgørelsen, nemlig at bruge faget til at forstå og løse problemer i nutiden. Den kan naturligvis også indgå i tværfaglige sammenhænge med geografi, biologi og dansk, så det er en brugbar udgivelse på mange niveauer.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode