Temalæsning på B-niveau er en fagdidaktisk udfordring. Temaet skal indeholde psykologisk teori og metode fra flere forskellige kernestofområder, der skal arbejdes med empiri, og det hele skal ende med en sammenhængende psykologifaglig og teoripluralistisk forståelse af temaets problemstillinger. Dette ideal er endemålet for de fagligt velfunderede elever ved undervisningens afslutning. Det er der, vi skal hen – men jeg begynder sjældent undervisningen her.
Frydendals nye temabog til B-niveau indeholder ni bud på temaforløb tilrettelagt med læreplanens eksamenskrav i baghovedet. Hvert temakapitel er på cirka 40 normalsider med emner som kommunikation, følelser, kærlighed, præstationskultur, retspsykologi med mere.
Hvert tema indledes med angivelse af eksakte læringsmål, hvorefter det psykologifaglige stof udfoldes. Eleverne får ikke nogen grundig gennemgang af kernestoffets centrale psykologiske teorier (forudsættes bekendt?). I stedet præsenterer hvert tema en palet af forskellige empiriske undersøgelser og teoretiske perspektiver, hvorefter eleverne via aktuelle cases udfordres i selv at formulere problemstillinger og analysere disse ud fra valgt psykologisk teori. Hensigten er at træne elevernes analytiske kompetencer frem imod eksamen. Derfor omtales de enkelte undersøgelsers design også grundigt, hvilket inviterer til kritisk metodeevaluering.
Bogens tre første kapitler præsenterer fagets metoder og arbejdsformer. Her er tale om copy-paste fra forlagets grundbog til C-niveau tilsat vejledning i at opstille synopsis samt udføre feltarbejde. Sidstnævnte er særligt relevant på B-niveau, og afsnittet rummer fine huskelister og beskrivelse af potentielle faldgruber, hvilket nok kan forebygge mange skuffelser, når eleverne selv skal kaste sig ud i at foretage undersøgelser.
Fremstillingen af temastoffet er velgennemtænkt. Forfatterne er tydeligvis erfarne og dygtige didaktikere med god fornemmelse for elevaktiverende arbejdsformer. Jeg vil dog mene, at der sine steder stilles temmelig høje forventninger til elevernes psykologifaglige forforståelse. Eller til supplerende lærerformidling af stoffet. Men her er det så, at den enkelte underviser sætter sit personlige præg på undervisningen ud fra kendskabet til eleverne.
Bogens forfattere har lagt et stort arbejde i at gennemtrawle aviser og tidsskrifter for at finde velegnede cases og undersøgelser. Det kan vi andre så nyde godt af. Jeg tænker, at mange klip fra denne bog dukker op i fremtidige eksamensspørgsmål.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode