Med denne håndbog kan de fleste nye kolleger blive klædt godt på til deres arbejde som undervisere på en af de fem ungdomsuddannelser. Titlen er velvalgt, for undervisning handler nemlig om interaktioner, og nogle nye lærere har en tendens til at tro, at lærergerningen handler om videreformidling af deres viden om et fag. Det er derimod interaktioner mellem lærer og elev, mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og fag, der er det afgørende for en succesfuld undervisning. Underoverskriften skal også tages helt bogstaveligt, for der er tale om en håndbog i dansk forstand (og ikke som den engelske søster ‘handbook’, som er en helt anden genre).
Det er tydeligt, at Sara Brygger har et bredt indblik i didaktisk tænkning og i særdeleshed didaktisk praksis, og da der er tale om en håndbog, er det en beskrivelse af, ‘sådan bør du gøre’. I indledningen gøres der opmærksom på, at der er mange forskellige måder at være en god lærer på, men alligevel er bogen skrevet i tiltaleformen ‘du’: ”Når du skal planlægge undervisning …”, ”du har ansvaret for …”, ”du skal tænke over …” og så videre. Dette er både bogens force og akilleshæl.
Det er vitterlig en håndbog, og det betyder, at når en ny lærer er usikker på, hvordan man skal ‘gøre’ undervisning, er der god hjælp at hente i bogen. Svagheden er, at mange af disse nye lærere forhåbentlig en dag skal i pædagogikum, og hvis de har en forventning om, at de her vil møde mere af denne slags litteratur, bliver de skuffede.
Bogen går grundigt til værks og er bygget op omkring planlægning af undervisningen. På grund af denne grundighed bliver bogen også 134 sider lang, men da der er en stor sammenhængskraft i bogen, er der ikke nogen afsnit, der er oplagte at springe over. Bogen bør læses fra ende til anden.
Jeg vil anbefale enhver skole at give nye undervisere et eksemplar af bogen, men helst før sommerferien, så der er mulighed for at læse bogen, inden skoleåret begynde
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode