Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Interaktioner – en håndbog til nye undervisere

Anmeldelse

Interaktioner – en håndbog til nye undervisere

Anmelder_
Nanna Frellsen

Forlag

Systime

Fag

Pædagogik og didaktik

Bogens forfatter(e)

Sara Brygger

Pris

Som i-bog fra 36,-
Anmeldt af_
Nanna Frellsen

Ryk frem til start

Med denne håndbog kan de fleste nye kolleger blive klædt godt på til deres arbejde som undervisere på en af de fem ungdomsuddannelser. Titlen er velvalgt, for undervisning handler nemlig om interaktioner, og nogle nye lærere har en tendens til at tro, at lærergerningen handler om videreformidling af deres viden om et fag. Det er derimod interaktioner mellem lærer og elev, mellem eleverne indbyrdes og mellem elever og fag, der er det afgørende for en succesfuld undervisning. Underoverskriften skal også tages helt bogstaveligt, for der er tale om en håndbog i dansk forstand (og ikke som den engelske søster ‘handbook’, som er en helt anden genre).

Det er tydeligt, at Sara Brygger har et bredt indblik i didaktisk tænkning og i særdeleshed didaktisk praksis, og da der er tale om en håndbog, er det en beskrivelse af, ‘sådan bør du gøre’. I indledningen gøres der opmærksom på, at der er mange forskellige måder at være en god lærer på, men alligevel er bogen skrevet i tiltaleformen ‘du’: ”Når du skal planlægge undervisning …”, ”du har ansvaret for …”, ”du skal tænke over …” og så videre. Dette er både bogens force og akilleshæl.

Det er vitterlig en håndbog, og det betyder, at når en ny lærer er usikker på, hvordan man skal ‘gøre’ undervisning, er der god hjælp at hente i bogen. Svagheden er, at mange af disse nye lærere forhåbentlig en dag skal i pædagogikum, og hvis de har en forventning om, at de her vil møde mere af denne slags litteratur, bliver de skuffede.

Bogen går grundigt til værks og er bygget op omkring planlægning af undervisningen. På grund af denne grundighed bliver bogen også 134 sider lang, men da der er en stor sammenhængskraft i bogen, er der ikke nogen afsnit, der er oplagte at springe over. Bogen bør læses fra ende til anden.

Jeg vil anbefale enhver skole at give nye undervisere et eksemplar af bogen, men helst før sommerferien, så der er mulighed for at læse bogen, inden skoleåret begynde

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater