En ny lærebog til latin C har set dagens lys, takket være de to erfarne undervisere S.A. Svenningsen og L.A. Pedersen fra henholdsvis Skanderborg og Silkeborg Gymnasium. Og der er flere nye tiltag i dette projekt. Ud over det indbydende billedmateriale, som favner bredt, lægges der lige så meget vægt på de kulturhistoriske forudsætninger som den sproglige læring, og det er jo med den vægt, kulturhistorien får her, en nyskabelse i en lærebog om sprog. Forfatterne følger dermed op på den tanke, at sprog først bliver interessant, når indlæring kobles med viden om kultur, samfund, historie, litteratur, vaner og ritualer. Det er sket i rigeligt mål her, hvilket gør læsningen spændende og horisontudvidende. For den interesserede elev er bogen guf. Da sprogindlæring altid er hårdt arbejde, uanset hvordan grammatikken pakkes ind, har forfatterne lagt opgaverne ud i grupper på to og flere, og der er opgaver i rigeligt mål til både sprog og kulturelle spørgsmål, så hele klassen kan støtte hinanden i analysearbejdet, men også i diskussionerne om Romerriget, humor, filosofi og kvinder; det er overskriften på de store kapitler. Ud over de af forfatterne konstruerede sætninger og tekster møder vi Martial, Terents, Catul, Cicero, Petron, Horats, Seneca, Sulpicia og Ovid med særdeles relevante arbejdsopgaver til eleverne. Man møder altså både de humoristiske, frække, intellektuelle og emotionelle sider af romersk litteratur i sit første møde med latin og Rom, hvilket er ganske imponerende. Gloselisterne kunne være trykt større, men det kan skyldes anmelders alder, og så er der et par gennemgående trykfejl. Ellers er det en fornem og inspirerende udgivelse, der kan tjene som model for kommende lærebøger i sprog OG kultur.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode