Artikel
Sofie og Tina har undervist i et år: Her er vores bedste råd til nye lærere
Sofie-Vangsgaard-og-Sofie-Munk-Jensen3-aspect-ratio-348-234

Sofie Vangsgaard (t.v.) og Tina Munk Jensen har begge undervist i et år.

Sofie og Tina har undervist i et år: Her er vores bedste råd til nye lærere

Efter et vildt første år fyldt med nervøsitet og udfordringer er Sofie Vangsgaard og Tina Munk Jensen en del klogere på lærerjobbet.

Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Privat

Når klokken i denne uge ringer ind efter sommerferien på landets gymnasier, er det ikke kun for 1.g’erne, at det hele er nyt. På mange skoler er der lærere, som for allerførste gang skal stå foran en klasse.

Sofie Vangsgaard og Tina Munk Jensen ved, hvordan det er. For et år siden tog de begge hul på jobbet som gymnasielærer, og de kan sagtens huske følelsen, når alt er nyt. Som helt grøn lærer er der meget at sætte sig ind i. Hvad indeholder læreplanen? Hvordan får man lavet nogle gode forløb med et passende niveau? Og hvordan fungerer Lectio?

”Den første tid var et bombardement af nye indtryk, og jeg var fyldt med nervøsitet og usikkerhed på, om jeg nu kunne det, jeg skulle,” siger Sofie Vangsgaard, der var årsvikar i engelsk og historie på Høje-Taastrup Gymnasium i sidste skoleår. Her underviste hun tre hf-klasser.

Tina Munk Jensen var i sidste skoleår årsvikar på Gefion Gymnasium, hvor hun primært underviste i naturgeografi.

”Rollen faldt mig egentligt ret naturlig fra start af. Men selvfølgelig var jeg spændt, og jeg sagde til 1.g’erne, at jeg var lige så ny som dem, og at vi måtte finde ud af tingene sammen,” fortæller hun.

Hjælp fra mentor
Sofie Vangsgaard kalder sit første år som underviser for ”vildt” og fyldt med både udfordringer, frustrationer og glæder.

Hun blev først ansat i september, fordi skolen pludselig havde elever nok til en ekstra hf-klasse og derfor havde brug for flere lærere. Det betød, at hun blandt andet gik glip af de informationer og det ’minipædagogikum’, som skolens nye lærere normalt får.

Men hun fik en fagkollega som mentor i begge sine fag. De delte alle deres forløb, modulplaner og tekster med hende.

”Jeg har haft så stor glæde af alt det, de har delt med mig. Selvom det er noget, man låner, kan man jo sagtens gøre det til sit eget,” siger Sofie Vangsgaard.

Min mentor delte alt sit undervisningsmateriale med mig. Det var en kæmpe hjælp.
Tina Munk Jensen, lærer
Rødovre Gymnasium

Tina Munk Jensen var med fra skoleårets start på Gefion Gymnasium og kom derfor med til både velkomstmøde, rundvisning og ’minipædagogikum’ for alle nye. Også hun har haft stor glæde af at have en mentor.

”Uanset hvad jeg havde af spørgsmål, kunne jeg gå til hende, og i den første tid, hvor jeg ikke kendte så mange endnu, var det rart at vide, at jeg altid kunne snakke med hende i frokostpausen,” fortæller Tina Munk Jensen.

Hun fik både hjælp til praktiske og faglige ting – lige fra at finde rundt på skolen og få styr på Lectio til at få lavet en studieplan og planlagt nogle gode forløb.

”Min mentor delte alt sit undervisningsmateriale og alle sine forsøg med mig. Det var en kæmpe hjælp,” fortæller hun.

De to unge lærere har begge oplevet en stor hjælp og interesse fra deres faggrupper og lærerkollegiet generelt.

”Det var meget nemmere at blive en del af lærerkollegiet, end jeg havde troet,” siger Sofie Vangsgaard.

Sofies 3 bedste råd

  1. Fake it till you make it. Husk på at du er kompetent og kvalificeret til jobbet, så tro på, at du er en god lærer.
  2. Du behøver ikke opfinde alting selv. Spørg dine kolleger til råds. De fleste deler gerne ud af viden og materialer. Og brug internettet – det er fyldt med inspiration og færdige forløb.
  3. Husk på din egen gymnasietid. Grammatik er for eksempel ikke det fedeste at lave i sidste modul fredag eftermiddag.

Kaos i første time
Inden Sofie Vangsgaard begyndte, var hun især bekymret for, om hun med sine 27 år kunne være en autoritet i klasserummet. Men det fandt hun hurtigt ud af. I den allerførste undervisningstime blev hun nødt til at smide to elever uden for døren.

”Der var totalt kaos. Jeg blev tvunget til at tage rollen på mig og fandt ud af, at jeg godt kan sætte grænser,” fortæller Sofie Vangsgaard.

Hun har tænkt meget over, hvordan hun kan være en autoritet og samtidig skabe en god relation til den enkelte elev.

”Jeg har en helt anden ro omkring det i dag, end da jeg startede. Men det er en svær balance, som jeg stadig arbejder med.”

I det hele taget har det overrasket hende, hvor meget tid og hårdt arbejde det har krævet at få rystet eleverne sammen og skabt et trygt læringsrum.

”I starten havde jeg enormt meget fokus på læreplanen, men jeg indså, at man nogle gange er nødt til at prioritere det relationelle arbejde over alt andet. Man skal nok nå det faglige alligevel, og det skal nok blive o.k.,” siger Sofie Vangsgaard.

Jeg var totalt overforberedt i starten. Jeg planlagde hver sekvens i hvert modul.
Sofie Vangsgaard, lærer
HTX Roskilde

Det har også været en udfordring for hende at finde det rette faglige niveau. Der var en del gymnasiefremmede elever på skolen, og her var hun nødt til at starte med at lære dem, hvordan man opfører sig i klasserummet, fortæller hun.

For Tina Munk Jensen var det sværeste i starten at ’fylde tilpas’ i klasserummet – og det er stadig en udfordring, synes hun.

”Jeg vil gerne have, at det primært er eleverne, der arbejder, og ikke så meget mig, der snakker.”

Som led i skolens minipædagogikum overvejede de nye lærere på Gefion Gymnasium noget af hinandens undervisning og gav feedback.

”Det giver mega meget at se, hvordan andre underviser. Pludselig ser man nogle gøre noget, man aldrig selv havde fundet på,” siger Tina Munk Jensen.

Tinas 3 bedste råd

  1. Spørg om hjælp – alle dine kolleger har været nye en gang og vil gerne hjælpe.
  2. Stjæl forsøg og undervisningsforløb fra dine fagkolleger.
  3. Du behøver ikke kunne svare på alt, eleverne spørger dig om. Sig ’det finder jeg ud af til næste gang’ eller sæt eleverne til at finde svaret selv.

Brugte for meget tid
Især i de første par måneder brugte de to unge, nye lærere meget tid på at forberede sig. Også for meget, erkender de.

”I starten planlagde jeg alt til mindste detalje, og alt var øvet igennem. Men det er der slet ikke tid til,” fortæller Tina Munk Jensen, der følte, at hun skulle kunne svare, uanset hvad eleverne spurgte hende om.

Sofie Vangsgaard havde det på præcis samme måde.

”Jeg var totalt overforberedt i starten. Jeg planlagde hver sekvens i hvert modul,” fortæller hun.

Den første måned var hun på 40 procent tid, men da en kollega blev sygemeldt, kom hun på fuldtid, og det tvang hende til at ændre på ambitionsniveauet.

”Mine kolleger var en stor hjælp. De var utroligt gode til at sige: ’Det der er der ingen grund til, at du bruger tid på. Jeg har lavet det her, det låner du bare.’”

Selvom de begge er blevet bedre til at sige, at ’nu er det godt nok’, er det stadig noget, de arbejder med.

”Jeg laver stadig ret stramme modulplaner, men jeg er blevet bedre til at afvige fra dem og gribe det, der sker i undervisningen,” fortæller Sofie Vangsgaard.

For Tina Munk Jensen har hendes fokus på at gøre undervisningen mere elevstyret haft en god effekt.

”Det har givet mig lidt tid. Og så er jeg blevet bedre til at finde ud af, hvordan jeg bedst bruger min tid. Prioriterer jeg at planlægge nogle moduler ekstra godt, må jeg skrue ned for ambitionsniveauet andre steder,” siger hun.

Selvom det første år som lærer har været hårdt, er de begge sikre på, at de er landet på den rigtige hylde. I denne uge har de netop taget hul på et nyt skoleår på nye skoler. Tina Munk Jensen har fået et årsvikariat på Rødovre Gymnasium, mens Sofie Vangsgaard er blevet fastansat på HTX Roskilde, hvor hun skal i pædagogikum.

”Nu skal jeg undervise på htx og eux. Det er som at være helt ny en gang mere – men med en følelse af, at det nok skal gå, ” siger Sofie Vangsgaard.

Sofie Vangsgaard

  • 27 år.
  • Cand.mag. i historie og engelsk fra Aalborg Universitet i 2021.
  • Årsvikar på Høje-Taastrup Gymnasium i 2021-2022.
  • Er netop startet som fastansat på HTX Roskilde, hvor hun skal i pædagogikum.

Tina Munk Jensen

  • 28 år.
  • Cand.mag. i historie og geografi fra Københavns Universitet i 2020.
  • Vikar på Frederiksberg Gymnasium april-juni 2021.
  • Årsvikar på Gefion Gymnasium i 2021-2022.
  • Er netop startet som årsvikar på Rødovre Gymnasium.
Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater