Så enkelt kan det gøres: Man tager et aktuelt spørgsmål, nemlig om Danmark skal sige undskyld til Grønland, og i forsøget på at besvare spørgsmålet præsenteres eleverne for en lang række af historiefagets metoder og teorier. Bogen indleder med debatten i 2014 om den grønlandske Forsoningskommission og dens fokus på nødvendigheden af ”forsoning og tilgivelse”. Herefter følger et kort kapitel, som gennemgår den overordnede teoretiske ramme for bogen, nemlig begreberne historiebrug og erindringshistorie. Bogens hensigt er ikke at gennemgå, hvad der er sket, men derimod at sætte fokus på, hvordan det skete er blevet ”erindret, fortalt og fortolket”. Altså, hvordan er Grønlands og Danmarks fælles fortid blevet brugt i forskellige sammenhænge, for eksempel til identitetsdannelse, til at legitimere bestemte handlinger, til at moralisere, til at underholde og til den metodisk-kritiske historiebrug. Bogens tredje kapitel er ikke desto mindre en kronologisk gennemgang af
Grønlands historie fra 982 til i dag, for man kan jo ikke diskutere fortiden uden at kende til den. Disse tre indledende kapitler danner fundamentet for arbejdet med de følgende tre kapitler, som man kan forholde sig mere selektivt til.
Det er et imponerende stykke arbejde, forfatteren har lavet, og langt hen ad vejen også vellykket. Det er kort sagt en bog til tiden, ikke bare fordi interessen for Grønland er støt stigende, men simpelthen fordi den lader en aktualisering af fortiden være dens akse, og fordi den netop sætter eleverne i stand til – gennem en lang række fortrinlige arbejdsopgaver – at diskutere brugen af fortiden. Og de vil hurtigt opdage, at skal man udtale sig fornuftigt og kritisk om fortiden og brugen af fortiden, så kræver det viden. Min eneste indvending er, at niveauet er rasende højt. Det forventes, at eleverne kan jonglere med op til syv fortælleskemaer, hvor måske to til tre havde været passende. Men arbejdet er lavet, og underviseren kan nok selv overkomme at differentiere i opgaverne, så alle kan være med. Skal Danmark sige undskyld? Det giver bogen selvfølgelig ikke svaret på, men den klæder læseren på til at tage diskussionen.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode