Denne velglosserede lærebog er fint nyt til engelsk. Forfatterens egne afsnit med introer til postmodernismen – bogens omdrejningspunkt – og dens stilarter er affattet på et dejligt engelsk og giver nyttig viden.
Første emne tager udgangspunkt i drama. Personligt er jeg ikke så meget til drama i undervisningen, men forfatteren brænder for denne genre, ligesom en del andre engelsklektorer gør. Derfor har kapitlet In-Yer-Face Theatre sin berettigelse.
Jeg er mere til prosa som i de sidste to kapitler, Dick Lit and Fratire og Queer Readings.
Det er genialt at have et kapitel om dick lit som supplement til feminisme og chick lit, der i en årrække, med rette, har stået stærkt. Eksempelvis er jeg vild med uddragene af Paul Neilans roman Apathy and Other Small Victories, hvis levende og tidstypiske postmoderne stilart appellerer til et ungdommeligt publikum.
Med hensyn til bogens tredje del, Queer Reading, har jeg ikke helt gennemskuet systematikken bag tekstvalget. Det ændrer dog ikke på, at teksterne kan interessere bogens målgruppe, for eksempel Troll Bridge og uddraget af Anne Rices Interview with the Vampire med nøgleord som acceptance, normalcy og outcasts.
I introen til denne del hedder det: ”Similarly, queer theory and queer reading go against the idea that there are norms for sexuality, family, and love. Like gender, our perceptions of these things are social constructs that have been reproduced endlessly and a heterosexual family unit is no more natural that a queer one.” Fint med litteraturteori, der tillige kan anvendes som diskussionsoplæg i klassen.
Nobody’s perfect, og bortset fra enkelte fejl (for eksempel schrimps) er Josefsens vellavede lærebog af høj kvalitet. Tekstudvalget er fornyende, eksperimenterende og spændende. Derfor fem stjerner ud af seks.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode