Artikel
Opråb fra Høje-Taastrup: Skævdelingen af elever skal stoppe nu
jens_og_tine

Opråb fra Høje-Taastrup: Skævdelingen af elever skal stoppe nu

Det frie skolevalg skævvrider gymnasierne fuldstændig, mener to lærere på Høje-Taastrup Gymnasium. Grib ind nu, før det er for sent, lyder bønnen til politikerne.

Denne artikel er hentet fra arkiv og er ikke optimeret til det nye design.

27 elever sidder i 1. b på Høje-Taastrup Gymnasium. Lærer Tine Rasch står foran eleverne og fortæller om den nyhedsartikel, de skal i gang med at skrive i grupper. Eleverne rækker fingeren i vejret og stiller spørgsmål om opgaven.

Alt ligner en helt almindelig situation i et klasselokale i et dansk gymnasium. Og så alligevel ikke. En panorering langs elevernes ansigter viser, at kun ganske få elever er lyse i huden.

“Mange mennesker er nok ikke klar over, hvor forskellig eleverne er fordelt på gymnasierne flere steder i landet. Når jeg møder kolleger fra andre gymnasier, bliver de meget overraskede over at høre om elevsammensætningen på Høje-Taastrup Gymnasium,” siger Tine Rasch.

Flertallet er tippet over
Hun har med sin kollega Jens Østerholt sagt ja til at fortælle gymnasieskolen.dk om deres syn på, at antallet af elever med en anden etnisk herkomst end dansk er steget på deres skole.

Blandt 1. g’erne har 60 procent en anden etnisk herkomst end dansk, og dermed er flertallet tippet over i løbet af nogle ganske få år.

“Man kan godt sige, at vi prøver at tænde en advarselslampe for at bremse udviklingen, inden det er for sent. Vi er inde i en spiral, hvor etnisk danske elever vælger andre gymnasier, mens elever med anden etnisk baggrund end dansk vælger vores gymnasium. Det er meget menneskeligt at vælge at være sammen med dem, som minder om en selv,” siger Jens Østerholt.

Også en succes
I 1. b begynder dansktimen med dagens ord, som en elev vælger, mens de andre så skal gætte eller sige, hvad det betyder – i dag infantil og ambulant. Aktiviteten er stor, men alle venter til, det bliver deres tur med fingeren pænt i vejret.

Tine Rasch fortæller, at eleverne på Høje-Taastrup Gymnasium generelt knokler og er ambitiøse.

“Det er en succeshistorie, at mange elever med anden etnisk baggrund end dansk går i gymnasiet. Det skal vi huske på,” siger Tine Rasch, da hun lidt før dansktimen viser rundt på skolen.

Både hende og Jens Østerholt gør meget ud af at sætte de rigtige ord på deres budskaber. Og selv om de også bruger udtryk som “hvide” og “brune” elever, så ved de også, at eleverne på skolen er følsomme over for emnet. Det er ikke den enkelte elev, som er udfordringen, men sammensætningen af alle eleverne.

“Hvis vi mener det alvorligt med integration, og at gymnasierne skal være en del af integrationen, så skal sammensætningen af elever også være mere lige,” siger Jens Østerholt.

“De unge har også brug for at møde hinanden på tværs af kulturer, så der ikke opstår parallelsamfund,” supplerer Tine Rasch.

Dansk historie som minoritet
De to lærere understreger, at det også smitter af på undervisningen, hvis de etnisk danske elever siver væk fra gymnasiet.

Når elever med bedsteforældre eller oldeforældre, som oplevede besættelsestiden i Danmark, bliver en minoritet i en klasse, så har det for eksempel en betydning for historieundervisningen, som Jens Østerholt forklarer det:

“I forhold til almen dannelse bliver vi nødt til at tænke anderledes. Historiske og kulturelle danske referencer kan vi ikke gå ud fra, eleverne kender. Eleverne ved rigtigt meget om meget andet, men har ikke fået det samme med hjemmefra,” siger Jens Østerholt.

Tine Rasch fortæller også, at hun oplever, at en del af eleverne har sproglige problemer i dansk. De har problemer med sætningsopbygning og stavning. Det har en betydning, om eleverne fra barnsben har læst danske børnebøger, og hvordan det danske sprog har præget dem.

“Vi kan godt bruge lidt lang tid på basale ting, som burde være på plads i folkeskolen. Det er nok naturligt, fordi flere kommer fra gymnasiefremmede hjem,” siger Tine Rasch, som igen pointerer, at man ikke kan generalisere, og at mange elever er virkelig dygtige.

Markant udvikling på få år
Tine Rasch og Jens Østerholt begyndte samtidig på Høje-Taastrup Gymnasium for fem år siden, og alene i deres tid er der sket en markant udvikling med flere elever med anden etnisk herkomst end dansk på skolen.

Hvis gymnasiet skulle afspejle lokalsamfundet, så ville der være længere mellem piger med tørklæder og fremmedsprog i krogene. Men flere af de unge med dansk herkomst søger ind på andre gymnasier.

Tine Rasch og Jens Østerholt retter advarselslampen mod politikerne. De to lærere kan ikke forstå, at politikerne har indrettet et system, hvor gymnasierne skal konkurrere om eleverne, og at eleverne har frit skolevalg.

“Systemet er i hvert fald ikke for samfundets bedste, hvis vi skal integrere flest muligt unge. Hvis vi skal bryde den negative spiral, så skal der handles politisk, for ellers bliver udviklingen bare værre,” siger Jens Østerholt

Flere elever gået ud
I 1. b på Høje-Taastrup Gymnasium begyndte en stor håndfuld elever med dansk herkomst, som igen er stoppet. De kom fra København, men havde ikke fået opfyldt nogen af deres tre første prioritetsønsker af gymnasier og blev i stedet tildelt en plads på Høje-Taastrup Gymnasium. I løbet af efteråret sivede de væk igen, da de fik en plads på gymnasier i København.

“Det gav uro i klassen med de mange elever, som flyttede,” siger Tine Rasch, som dog godt kan forstå, at eleverne valgte at flytte til en skole tættere på deres hjem.

Samtidig kan lærerne konstatere, at elever, som bor tæt på Høje-Taastrup Gymnasium, søger til gymnasier uden for kommunen.

“Politikerne må få øjnene op for, at systemet ikke fungerer sådan her,” siger Tine Rasch.

Mairah Hussain Mehdi, 3. w

“Jeg synes, det er godt, at vi får et indblik i mange forskellige kulturer, så bliver det ikke så ensartet. I klassen er der for eksempel nogle, som ved meget om tyrkiets historie, mens nogle andre ved noget andet.

Gamze Ucar, 1. b

“Jeg ser ikke etnicitet, og jeg snakker med alle mennesker. Det er ikke et problem, at vi kommer fra mange forskellige kulturer. Når etnisk danske elever vælger Høje-Taastrup Gymnasium fra, så skyldes det måske, at der opstår rygter om skolen, og der i aviserne står noget om ghettoskoler.

Det siger eleverne

Kommentar til artiklen

Skriv et svar

Anbefalede stofområder
Anbefalede emner

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater