Fodboldlandstræner Morten Olsen og hans assistent, Peter Bonde, er vidt forskellige, og derfor er de så gode sammen.
Det var et af de budskaber, assistenttræneren for det danske fodboldlandshold, Peter Bonde, havde med, da han for nylig talte om teamsamarbejde for lærerne på Næstved Gymnasium.
“Mange siger, det er rart at samarbejde med en, som man ligner, men det er ikke en særlig dynamisk tilgang til et samarbejde – for eksempel er det ikke smart, hvis to rodehoveder eller to bogholdere skal arbejde sammen,” siger Peter Bonde, da Gymnasieskolen møder ham i hans hjem i Næstved.
“Morten er den resultatorienterede og strukturerede, og jeg er den sociale type og idétypen. Hvis vi var for ens, kunne det i princippet betyde, at det gik for meget op i det sociale og hyggen, og så ville vi ikke vinde fodboldkampe. Omvendt kan vi ikke vinde fodboldkampe, hvis vi ikke også har det en lille smule hyggeligt i truppen,” forklarer Peter Bonde.
Han sidder i køkkenet med ryggen til haven, hvor en kat i adstadigt tempo krydser græsplænen. I et hjørne skråt fra køkkenet står assistenttrænerens skrivebord, og over det hænger en række billeder og avisudklip fra hans tid som Morten Olsens “bedre halvdel” i de sidste seks år.
Balance
Der er god kemi mellem de to trænere og en god balance i deres samarbejde. En balance, som også vil have stor værdi i et teamsamarbejde på et gymnasium, mener Peter Bonde.
“Du kan som lærer være stærk faglig, men hvis du ikke også har de sociale kompetencer, kan du miste nogle elever,” siger assistenttræneren, som oprindeligt er uddannet lærer og har arbejdet 17 år i den danske folkeskole.
Peter Bonde mener, der kan sættes mange lighedspunkter mellem at være træner for et fodboldhold og lærer i en gymnasieklasse.
“Om du arbejder med en gruppe fodboldspillere, der er millionærer hele banden, eller en flok pubertetsforstyrrede gymnasieelever, er der de samme mekanismer i gruppen. Nogle har behov for at snakke om, hvordan det går, og andre vil helst være lidt for sig selv. Jeg er opmærksom på de signaler af social karakter, der er i gruppen,” siger han.
Hvad gør I for at få spillerne til at fungere som et hold?
“Morten og jeg har valgt en måde, vi gerne vil spille fodbold på. Det er vores skelet. Så skal vi finde spillere, som passer ind i det her skelet. Det gør de aldrig helt, så vi justerer lidt på skelettet, og spillerne må justere lidt på deres spil. Nogle spillere kommer selv med nogle bud og ideer, og det er fint. Man kan for eksempel ikke helt putte Daniel Agger, Nicklas Bendtner og William Kvist ind i et skelet, de vil altid poppe op og gøre ting på egen hånd. Men det er nødvendigt at have en struktur og en ramme, for ellers kan vi ikke skabe kreativt fodboldspil.”
Hvordan kan det overføres til klasserummet?
“Hvis du for eksempel har en klasse, der larmer for meget, kommer for sent og går for meget på Facebook i timerne, så vil hver enkelt elev ikke synes, det er en god situation. Derfor handler det om at skabe nogle rammer, så der både er plads til den skæve type, der var halvfuld i går aftes, og hende den flittige. Jeg tror på, at de unge vil have, at der er rammer, og at der er styr på timerne. Det skaber tryghed, og så kender de konsekvenserne, hvis de træder ved siden af.”
Holdet er stjernen
Det danske landshold skal spille EM i fodbold i juni måned. Holdet vandt sin kvalifikationsgruppe foran Portugal. Et hold med blandt andet en af verdens bedste fodboldspillere Cristiano Ronaldo, som selv den mest klaphat-optimistiske danske fodboldfan må erkende er en klasse bedre end samtlige danske spillere.
Men fodbold er en holdsport, og Morten Olsen og Peter Bonde formåede at sætte et hold, som slog portugiserne.
“Ligesom det er vigtigt, at der er god kemi mellem trænerne, så er det også vigtigt, der er god kemi i gruppen. Vi har flere gange oplevet, at nogle spillere ikke passer sammen spillemæssigt eller menneskeligt, og det kan vi ikke gøre noget ved. Vi kan ikke ændre folks personlighed, og så bliver vi nødt til at vælge en dårligere spiller til at starte inde, fordi han svinger bedre med en anden spiller på banen. Det gør vi for at skabe et bedre resultat,” siger Peter Bonde, som dog ikke vil nævne navne på spillere, som på den måde er blevet valgt fra.
Han vil hellere fremhæve de spillere, som passer godt sammen. Landstræner Morten Olsen og Peter Bonde bruger udtrykket, at spillerne klikker sammen. Når to spillere klikker sammen, gør de hinanden bedre, og de træffer tilsammen kloge valg på banen. I efteråret, hvor Danmark kvalificerede sig til EM, lykkedes det trænerne at sætte et hold, hvor mange spillere klikkede sammen.
“Når det sker, så opstår der noget energi på holdet,” siger Peter Bonde, som bruger samarbejdet mellem midtbanespillerne William Kvist og Niki Zimling som et godt eksempel. Da landsholdet slog Norge i Parken 2-0 i efteråret og dermed tog et afgørende skridt mod EM-kvalifikation, blev de to spilleres samarbejde og samspil fremhævet efterfølgende.
“William Kvist og Niki Zimling komplementerer hinanden helt fantastisk – det er lidt uforklarligt, men de træffer bare nogle kloge valg sammen. Uden for banen er de meget forskellige,” siger assistenttræneren.
En lærer kan ikke selv “udtage” elever eller sætte elever af holdet, så det er vel nemmere at være fodboldtræner?
“I et gymnasium er eleverne der frivilligt, og læreren kan derfor godt stille krav om, at de skal deltage i træningen/undervisningen, eller sige til dem, at ellers må de stoppe. Vi smider ikke bare spillere af holdet, vi giver dem mulighed for at forbedre sig og siger, hvad de skal arbejde med. Vi skal som trænere eller lærere være velforberedte og ramme elevernes motivationscentrum – det vil sige involvere dem og give dem de rigtige udfordringer i forhold til, hvor de er i processen.”
Som i en gymnasieklasse er der også på landsholdet nogle i gruppen, som er bedre end andre. Nogle er åbenlyse talenter og selvskrevne på holdkortet, mens andre bliver udtaget som en erstatning for en skadet spiller. Trænerne bruger ofte mere tid på de spillere, som er nye eller måske slet ikke er tænkt til at indgå i startopstillingen.
“Det er vigtigt, at vi er opmærksomme på de spillere, som er yderst i leddene, og vi bruger mere tid på dem. Ham, som spiller højre back normalt, ved godt, hvad han skal arbejde med, hvorimod ham, som måske har en lille chance for at komme ind, bruger jeg længere tid på at snakke med. Jeg viser ham for eksempel nogle klip med den spiller, han skal spille over for,” siger Peter Bonde.
Eksamen i juni
I juni måned skal det danske landshold til eksamen til EM i Polen og Ukraine. Det har længe ligget fast, at pensum som minimum hedder Holland, Tyskland og Portugal og derefter forhåbentligt en kvartfinale. Peter Bonde har allerede nu brugt mange timer foran tv-skærmen på at læse op på de tre modstanderes fodbold. Samtidig har spillerne fået lektier for. De skal udfylde træningsdagbøger, sørge for at træne og spise rigtigt, så de møder op i træningslejren i maj måned i så god form som muligt.
Morten Olsen og Peter Bonde ved, hvordan det danske landshold skal spille, og skal nu sørge for, at spillerne klikker sammen, som de gjorde i efteråret. Om forberedelserne er nok til at bestå eksamen mod nogle af verdens bedste landshold, er ikke til at vide.
“Vi har spillet med det samme hold i længere tid, og det er en stor fordel. Jeg tror, vi har fornuftige chancer, men det kommer selvfølgelig også an på dagsformen,” slutter Peter Bonde.
OM PETER BONDE
Født 1958.
Lærer fra Vordingborg Statsseminarium 1983 – linjefag idræt og hjemkundskab.
Karriere som spiller 1976-1995. Spillede blandt andet for Næstved Boldklub, Lyngby Boldklub og Herfølge Boldklub. Sluttede sin aktive karriere som spillende træner i Næstved Boldklub.
Har trænet en række danske hold fra 1984 til 1999. Blev derefter uddannelseskonsulent i DBU fra 2000 til 2005. Derefter cheftræner for kvinde-A-landsholdet.
Siden sommeren 2006 assistenttræner for det danske fodboldlandshold.
PETER BONDE OM
Curlingbørn og fodbold
Der er sket et skred. Hvis barnet ikke får gode nok karakterer, er det lærerens skyld. I dag står alle forældrene til træning og har en mening om træneren, og mange skifter klub, hvis de ikke er tilfredse. Man skal til enhver tid bakke sit barn op, men det skal være med en nuanceret tilgang. Jeg tror, at de børn, som bliver de dygtigste, er dem, som må kæmpe en lille smule for det. Det kræver hårdt arbejde at holde sig på toppen.
Studentereksamen
Da jeg begyndte i gymnasiet, kom jeg også med på divisionsholdet (Næstved). Jeg tænkte kun på fodbold, og det var et mirakel, jeg blev student. Hvis nogle var kommet og havde givet mig et par millioner kroner for at spille i udlandet, var jeg rejst med det samme. Rent sportsligt er det ikke klogt, men som 17-årig er det svært at sige nej.
Landsholdsspilleren Christian Eriksen
Vores udfordring er at huske på, at han kun er en lille dreng. Det kan vi nemt glemme, fordi han kom med så tidligt (debut på landsholdet i 2010 som 18-årig), og vi stiller nogle krav til ham, som kan være voldsomme. Han var med til VM i 2010 og U21-EM sidste sommer, så han har snart ikke haft fri i tre år. På websiderne står der rygter om Christian Eriksen og Barcelona og Manchester United, og det er et enormt pres for en ung spiller.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode