En robotklub udenfor skoletiden, masterclasses i kvantefysik og kryptering og scienceforløb for elever i 7.-9. klasse.
For Thomas Lynghøj Christensen er det en helt naturlig ting at sætte gang i ekstra aktiviteter, der kan øge de unges interesse for naturvidenskab.
”Jeg synes, det er sjovt og kan simpelthen ikke lade være,” siger Thomas Lynghøj Christensen, der underviser i matematik, fysik og astronomi på Holstebro Tekniske Gymnasium.
”Det er så vigtigt, at vi får ansporet elever til at fortsætte i den naturvidenskabelige retning,” tilføjer han.
Den 40-årige lærer har netop modtaget Novo Nordisk Fondens Naturvidenskabelige Gymnasielærerpris 2018. Han får prisen for at være en ”engageret og dygtig lærer, der leverer inspirerende undervisning på højt fagligt niveau”.
”Jeg er selvfølgelig meget meget glad og taknemmelig. Det er vanvittigt stort, at nogle synes, man gør en positiv forskel,” siger Thomas Lynghøj Christensen, der er blevet indstillet til prisen af sin rektor.
Vigtigt med ekstra tilbud
I robotklubben, der finder sted hver onsdag eftermiddag, mødes Thomas Lynghøj Christensen med eleverne og bygger Lego Mindstorm-robotter, og i hans masterclasses kan de dygtigste elever få ekstra udfordringer i fysik og matematik.
”Jeg synes, det er utroligt vigtigt, at vi har sådan nogle tilbud til de unge, der brænder for naturvidenskab og vil noget ekstra,” siger han.
Men faktisk hænger masterclass-tilbuddet i øjeblikket i en tynd tråd. Ligesom landets øvrige gymnasier skal Holstebro Tekniske Gymnasium spare. For ikke at skære ned på den almindelige undervisning overvejer skolen derfor, om man er nødt til at droppe det ekstra tilbud.
”Det vil være virkelig trist. Eleverne er rigtig glade for tilbuddet, og det er jo netop med masterclasses, at vi kan inspirere elever til at gå den naturvidenskabelige eller tekniske vej,” siger Thomas Lynghøj Christensen.
Det er jo netop med masterclasses, at vi kan inspirere elever til at gå den naturvidenskabelige eller tekniske vej.
Flere af hans elever har efter gymnasiet søgt ind på en naturvidenskabelig videregående uddannelse, fortæller han.
Det skal udvide fagligheden
Det er ikke kun de ekstra initiativer, men også den daglige undervisning, der har givet Thomas Lynghøj Christensen prisen.
”Jeg tror, at mine elever vil beskrive mig som en lærer, der brænder for naturvidenskab, taler i et klart sprog og laver en afvekslende undervisning,” siger Thomas Lynghøj Christensen.
Han gør meget ud af at inddrage den nyeste teknologi, for eksempel robotteknologi og virtuel reality, i den almindelige undervisning.
”Men jeg gør det kun, når det kan være med til at understøtte og udvide fagligheden og ikke ansporer til overfladelæring,” siger Thomas Lynghøj Christensen.
Robotteknologi kommer blandt andet i brug, når eleverne skal arbejde med spændingsdeling og sensorteknologi i fysiktimerne.
”Det er netop ting, man bruger til robotter. Dermed ser eleverne med det samme, at det kan anvendes i praksis,” forklarer Thomas Lynghøj Christensen.
Når han er med til at lave særlige scienceforløb for folkeskolelever i 7.-9. klasse, der skal gøre dem interesserede i de naturvidenskabelige fag, er der også robotteknologi på programmet. Brugen af robotter kan nemlig være en motivationsfaktor for at lære fysik, påpeger han.
”Der er en masse læring i det, samtidig med at eleverne synes, det er sjovt at bygge deres egen robot. Deres handlekompetencer kommer i spil, for en robot gør ikke noget af sig selv. Eleverne er for eksempel nødt til at forstå de grundlæggende ting omkring bevægelse for at kunne kode robotten til at køre med konstant acceleration.”
”12-tals-mentalitet” er en udfordring
Thomas Lynghøj Christensen synes, det er afgørende, at man som lærer konstant udvikler sig. Det har været hans tilgang, siden han begyndte som gymnasielærer.
”Man skal blive ved med at eksperimentere og udvikle sin undervisning. Man må simpelthen ikke gå i stå. Jeg er hele tiden i gang med at udvikle nye forløb og sætte mig ind i ny teknologi,” siger han.
Jeg er hele tiden i gang med at udvikle nye forløb og sætte mig ind i ny teknologi.
For den vestjyske htx-lærer er det en vellykket time, når han virkelig fanger eleverne og får dem til at fordybe sig.
”Jeg vil hellere have eleverne med ud på en rejse – selvfølgelig med struktur og klare læringsmål – end jeg vil dosere og lave tavlegennemgang,” siger Thomas Lynghøj Christensen.
Men netop fordybelsen kan det knibe med, fortæller han. Hvor han som ny lærer syntes, at den største udfordring lå i at differentiere undervisningen, så den ramte alle elever, er det i dag mere elevernes ”12-tals-mentalitet”, der udfordrer ham.
”En del elever fokuserer kun på at få gode karakterer. Om de får tilegnet sig viden og færdigheder og virkelig får fordybet sig, er de nærmest ligeglade med. Det har jeg det svært med,” siger Thomas Lynghøj Christensen.
I den situation kan netop robotteknologi være en af løsningerne, forklarer han.
”Det kan være en måde at fange deres interesse på og få dem tvunget til at gå i dybden med stoffet. Og er man heldig, så fortsætter de med det.”
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode