Det har ikke skortet på vilde fremtidsvisioner, når man har forsøgt at forudsige, hvordan teknologien vil påvirke fremtidens undervisning.
Men visionerne kommer sjældent til at stemme overens med virkeligheden, fordi man ikke fuldt ud forstår præmissen for at lære, og hvor stor indflydelse de teknologiske forandringer har.
Det var en af pointerne, da professor William Rankin besøgte Læringsfestivalen i København tidligere på måneden.
“Problemet er, at man har taget udgangspunkt i teknologiens udvikling og ikke undervisningens. Man har formodet, at på trods af udviklingen så vil elever i fremtiden stadig lave det samme i undervisningen, som de hele tiden har gjort,” sagde han.
Helt grundlæggende er der ikke forskel på at lære med og uden teknologi, mener William Rankin.
“Forskellen sker først, når eleven mærker, at det at lære bliver til en oplevelse designet til eleven,” sagde han.
Ikke alt skal digitaliseres
William Rankin tog afstand fra den tendens, hvor alt blot digitaliseres uden overvejelse, om det tilføjer produktet noget nyt.
“Hvis aktiviteten fungerer bedre på papir, skal man holde fast i papiret,” fastslog William Rankin og fortsatte:
“Og hvis det, at aktiviteten bliver digital, ikke ændrer noget for eksempel ved dynamikken i klasseværelset eller måden, eleverne går til emnet på, så er det bedre at bibeholde aktiviteten på papir.”
William Rankin har i mange år beskæftiget sig med læringsteknologi. Han har blandt andet en fortid som direktør for uddannelsesinnovation på Abilene Christian University i Texas og hos Apple med ansvar for udvikling af innovative undervisningsmetoder.
“Hvis vi vil skabe fremtidens undervisning, er vi nødt til at se udover almindelige mønstre og forventninger,” sagde William Rankin.
Elevernes viden skal rystes lidt, for at de bliver modtagelige for den nye viden. Han henviste til flere studier, der viser, at elever kommer til undervisningen med en forudfattet mening om, hvordan verden fungerer.
“Hvis den forudfattede mening ikke inddrages, kan elevernes indlæring af de nye koncepter og den nye information mislykkes. Eller de lærer det, men kun kortvarigt så de kan klare en test. Derefter vil de hurtigt falde tilbage til den forudfattede mening om emnet,” sagde han.
Elever tror, de lærer
William Rankin fremhævede en ph.d.-afhandling af Derek Muller, der har undersøgt, hvilken indflydelse videoundervisning har på elevernes indlæring i fysik.
Derek Muller lod en gruppe elever tage en fysikprøve, efter at de havde set en video om emnet. En anden gruppe elever tog testen uden at se videoen. På trods af at eleverne, der havde set videoen, beskrev videoen som meget lærerig og interessant, så var der ingen signifikant forskel på, elevernes prøveresultat med eller uden videoen.
“Hvis videoen præsenterer videnskaben på en let og klar måde, så tror eleverne, at de lærer. Men da de ikke er aktivt engagerede i den viden på et dybt nok niveau, så indser de ikke, hvor stoffet adskiller sig fra deres tidligere forudfattede idéer om emnet,” forklarede William Rankin.
Forvirring af elever
Muller lavede derefter nogle videoer til eleverne, der tog højde for deres misforståelser af emnet – eller som William Rankin udtrykte det:
“Videoens formidling stødte sammen med elevernes misforståelser, som blev kylet op af muren og efterlod eleverne forvirrede, så de var nødt til at engagere sig mere i stoffet, for at det gav mening.”
Videoerne fik også hårde ord med på vejen af eleverne, der beskrev dem som ‘forfærdelige, forvirrende, og at de ikke gav mening’. Prøverne, som Muller gav eleverne bagefter, viste dog et meget bedre resultat. Nu var der en fordobling af rigtige svar.
“Hvis vi kun nærer elevernes forventninger, så hjælper vi dem ikke med at vokse,” konkluderede Rankin.
“Men hvorfor lod han ikke eleverne producere deres egen video?” ville en lærer fra salen vide.
“Tak fordi du afslører nogle af mine senere pointer,” svarede William Rankin med et skælmsk smil.
Oplevelse frem for information
At give eleverne informationen er ikke så en kraftfuld indlæring som, hvis eleverne skal lave en aktivitet, sagde William Rankin.
“At eleverne er aktive sætter rammen for, at eleverne lærer noget, og det transformerer information til en oplevelse,” sagde han.
I fremtiden bør man arbejde på, at det at lære i højere grad bliver en oplevelse, sagde William Rankin og skitserede til sidst sine fem principper for fremtidens undervisning:
At lære skal være fokuseret på at udforske, anvende og gentage – ikke kun at lære om noget.
At lære er en social aktivitet, som bør ske sammen med andre.
At lære bør ske i en mere og mere virkelig og ukontrolleret sammenhæng.
At læringsprocessen skal være i elevens kontrol – ikke elevens lydighed.
Man må erkende, at selve processen at lære altid former produktet.
Tidligere blandt andet ansat som:
Læs mere her
At lære skal være fokuseret på at udforske, anvende og gentage - ikke kun at lære noget om noget.
At lære er en social aktivitet, som bør ske sammen med andre.
At lære bør ske i en mere og mere virkelig og ukontrolleret sammenhæng.
At læringsprocessen skal være i elevens kontrol - ikke elevens lydighed.
Man må erkende, at selve processen at lære altid former produktet.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode