Verdens vigtigste minister tog over
Ellen trane antorini

Verdens vigtigste minister tog over

En minister, der blev beskrevet som én, der har gjort en forskel, bød i dag den nye minister for børn, undervisning og ligestilling velkommen.

Hvis verdens vigtigste ministerium er Undervisningsministeriet – som ministeriets departementschef Jesper Fisker kaldte det tidligere i dag – så er Ellen Trane Nørby (V) nu verdens vigtigste minister.

Efter at Danmark har fået en ny regering, var der rundt omkring i ministerierne store skiftedag i dag.
Undervisningsministeriet er i den forbindelse blevet udvidet til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Fantastisk minister
Den afgående undervisningsminister Christine Antorini (S) bød Ellen Trane Nørby velkommen til drømmejobbet.

”Jeg er glad for, at det er Ellen Trane Nørby, der overtager min plads, for jeg ved, at hun bliver en fantastisk minister. Sådan kom jeg til at svare helt ærligt fra hjertet i går, da en journalist spurgte mig, hvad jeg følte,” sagde Christine Antorini og fortsatte:

”Bagefter tænkte jeg, at det måske var at stramme den at sige, at du ligefrem ville blive fantastisk. Men det er sådan, jeg har det med dig.”

Christine Antorini kunne se visse ligheder mellem hende selv og den nye minister, idet de begge har været meget optagede af de værdibaserede, politiske debatter i Folketinget.

Sammenhæng mellem læring og leg
Ellen Trane Nørby roste Christine Antorini for at være vedholdende blandt andet i forbindelse med Folkeskolereformen.

”Mit arbejde bliver så at få implementeret reformen og få fingrene ned i det, som ikke helt fungerer for eksempel inklusion, og det glæder jeg mig meget til. For en ting er at lave politiske aftaler, en anden ting er at få dem til at fungere ude i virkeligheden,” sagde Ellen Trane Nørby.

Hun glæder sig også meget over udvidelsen af ministeriet.

”Det giver mulighed for at skabe en sammenhæng mellem læring og leg. Uddannelse er en dannelsesrejse gennem hele livet, hvor man både skal lære at knække de forskellige uddannelses koder, men hvor man også får nye kompetencer og andet input med, så man som voksen kan være chauffør i eget liv,” sagde Ellen Trane Nørby.

Ellen Trane har været i Folketinget for Venstre siden 2007, hvor hun blandt andet har været politisk ordfører samt social- kultur- og ligestillingsordfører.

Læs: Ellen Trane Nørby: Min gymnasietid

Christopher og godt håndværk
Traditionen tro blev der også udvekslet gaver mellem den forhenværende og den nye minister.
Christine Antorini har tidligere måttet høre for at have frisuren til fælles med sangeren Christopher. Derfor var Ellen Trane Nørby gået på jagt efter koncertbilletter, der dog blev til et gavekort.

Christine Antorini gav Ellen Trane Nørby en kæmpe blyant, der havde stået på hendes tidligere kontor i Undervisningsministeriet.

”Den forener meget godt min grundtanke om, at alle skal blive så dygtige som muligt. Det digitale og boglige er fint, men et godt, solidt håndværk er også godt,” sagde Christine Antorini.

Antorini har gjort en forskel
Som politiker gør man nok altid sig overvejelser, om man har gjort en forskel, sagde Jesper Fisker til Christine Antorini.

”Det er fuldstændig indiskutabelt, at du har gjort en stor forskel med blandt andet Folkeskole- og Eud-reformen,” sagde departementchefen, der beskrev den afgående minister som en, der har magtet både stort og småt i ministeriet.

”Du har været helt ned i detaljerne i alle udspil, samtidig med at du også vidste, hvornår det var taktisk bedst at servere bøfferne til de politiske forhandlinger,” sagde Jesper Fisker og tilføjede:

”Jeg har aldrig oplevet en minister, der har rejst så meget for at besøge skoler og institutioner. Og du vendte altid hjem med en imponerende viden om, hvordan det hele foregik ude i virkeligheden.”