Ellen Trane Nørby: Min gymnasietid
Ellen_Trane_Norby-Fotograf_Venstre

Ellen Trane Nørby: Min gymnasietid

Ellen Trane Nørbys gymnasietid bød på kogekunst i fransk og en mærkelig fornemmelse i maven, når hun købte øl af sin far til gymnasiefesterne.

Hvad husker du bedst fra din gymnasietid?
”Jeg husker min gymnasietid som rigtig fed – det var ikke kun én specifik ting, der gjorde den det, men helheden. Jeg gik på et lille gymnasium, hvor alle kendte alle, og lærerne var dygtige og engagerede. Det var dejligt at komme i gymnasiet, hvor der blev stillet krav til min faglighed, så jeg gjorde en ekstra indsats og fik mere ansvar.

Gennem min gymnasietid dannede jeg nogle venskaber, som stadig holder i dag.”

Er der en særlig episode, du husker fra din gymnasietid?
”Gymnasiefesterne kunne godt være spøjse, fordi min far var lærer på gymnasiet, og flere andre fra min klasses forældre også var det. Gymnasiet gik meget op i, at vi ikke skulle undervises af vores forældre, men til gymnasiefesterne var de der jo. Det kunne godt være lidt underligt, når nogle af vores forældre stod i døren eller solgte os øl. På sin vis havde det sin charme. Det er noget af det, jeg ser tilbage på og griner af nu. Det var virkelig noget, jeg skulle vænne mig til, da jeg startede i 1.g. I det hele taget var det meget karakteristisk for min gymnasietid, at det var bizart og hyggeligt på samme tid.”

Havde du en lærer, som du husker specielt godt?
”Jeg husker alle mine lærere som gode og engagerede. De havde mere at byde på end deres faglighed. De gav en del af sig selv. Det udfordrede og gjorde os elever dygtige, nysgerrige.

I 1.g og 2.g havde jeg en franskmand Jean-Pierre i fransk. Han gik ikke en hujende fis op i fransk grammatik, fordi han ikke mente, at klassisk, dansk skolefransk kan bruges i virkeligheden, fordi folk bliver kvalt i grammatikken og derfor aldrig får sagt noget som helst. Vi havde nogle gudbenådede fransktimer, hvor vi så franske film og lavede fransk mad. Vi fik fransk kultur og stemning ind under huden. Det gav undervisningen en ekstra dimension.

Jean-Pierre lærte os at tale fransk, så vi efter 2.g kunne begå os i Frankrig. Vi talte uden at have den grammatiske barriere, som jeg ved, mange andre har. Jeg synes, det er bedre at turde bestille en kop kaffe i Frankrig velvidende, at det ikke nødvendigvis er grammatisk korrekt, end slet ikke at turde sige noget.”

Har din gymnasietid haft indflydelse på det, du laver i dag?
”Det har det helt afgjort. I gymnasiet lærte jeg at engagere mig samfundsmæssigt. Jeg lærte, at hvis man vil ændre på samfundet, er man nødt til at tage ansvar og initiativ og melde sig ind i et politisk parti, så jeg meldte mig ind i Venstres Ungdom og var aktiv i gymnasiets elevråd.

I min gymnasietid fandt jeg ud af, at jeg ikke ville læse hen mod at blive politiker, men læse kunsthistorie og engagere mig i samfundet den vej.

Gymnasiet understregede min interesse for kunst og kultur. Jeg blev opmærksom på den langhårede del af kunst og kultur, der kan være fantastisk, irrationel og udfordrende. Da jeg læste kunsthistorie, blev faglighed og interesse kombineret. Det var min gymnasietid afgjort med til at gøre mig bevidst om.”

Serie om gymnasietiden

Hvad har gymnasiet betydet for dig?
Gymnasieskolen starter en serie, hvor vi blandt andet spørger forskellige forfattere, forskere og politikere om deres gymnasietid.
Se de øvrige artikler her

Ellen Trane Nørby

• Født i Herning i 1980 og opvokset i Nørre Nissum