Ungdommens Folkemøde: Når politik og dåsemad mødes
image2-scaled-aspect-ratio-348-234

Ungdommens Folkemøde: Når politik og dåsemad mødes

Talerne kan være grundsten til den læring, som eleverne får i løbet af året. Det er gymnasielærer Mette Stangerups håb. Hun har taget sit retorikhold med til Ungdommens Folkemøde, hvor der blandt andet var mulighed for at lytte til Alex Vanopslagh, Pelle Dragsted, Pernille Vermund og Christian Liebergreen.

Tekst_ Benjamin Mikkelsen
Foto_ Benjamin Mikkelsen

Der er sort af unge mennesker, kort inden den første folkevalgte politiker går op på ølkassen i Valbyparken for at forsøge at levere en brandtale på de tildelte fem minutter. Alex Vanopslagh træder op og bliver mødt med en entusiastisk klappen og råben fra de unge, som kun ses lignende forrest ved Orange Scene på Roskilde Festival.

Valbyparken oser af ungdom, vilje og gåpåmod. Unge så langt øjet rækker har både blyant og telefon klar til at være med ved debatter, lytte til taler eller deltage i workshops. Dette års Ungdommens Folkemøde er startet, og i to dage er der samlet godt 30.000 unge mennesker, som har mulighed for at suge til sig eller spytte ud.

Fra ølkassen og de opstillede telte på pladsen kan de lytte til oplæg om alle tænkelige problemstillinger, som må rumstere i et ungt menneske. Trivsel, klima, EU og tryghed er blot nogle af de temaer, de unge kan tilgå. Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er også på pladsen og indbyder gymnasielærerne til oplæg om alt fra trivsel til Grønland.

Talens magt
Fra Gefions Gymnasium er gymnasielærer Mette Stangerup mødt op. Hun underviser i engelsk og retorik og har i dag taget sit nyopstartet retorikhold med til Ungdommens Folkemøde. Bevæbnet med et udprintet ark med opgaver til eleverne inddeler hun dem i grupper og overlader derefter initiativet til eleverne.

“Mine elever er sendt på feltarbejde. De skal ud på pladsen og kigge og analysere de taler, de har lyst til at lytte til. De skal undersøge, hvordan de bruger deres kropssprog, og hvordan de anvender topik,” siger hun og fortsætter:

“Jeg håber, at de kan bruge talerne til at bygge videre på, så det kan være grundsten for den læring, de får i løbet af året. Det er mit håb, at de næste år føler sig inspireret nok til at turde gå op på ølkassen og holde en tale.”

Og der er taler nok. Af de folkevalgte politikere lægger blandt andet Alex Vanopslagh, Pelle Dragsted, Pia Olsen Dyhr og Pernille Vermund vejen forbi Ungdommens Folkemøde. Der er også workshops og taler om jordomrejser, trivsel og kriminalitet i teltene rundt på pladsen.

“Talerne er relevante for os, fordi de udelukkende handler om emner, vi går og roder med,” siger Emilia Isabel Wischmann fra retorikholdet på Gefion Gymnasium.

Politiske budskaber
“Er I der! Er I klar?” bliver der råbt i mikrofonen af konferencieren på ølkassen, inden hun giver ordet til Pernille Vermund. Gefions retorikhold og mange flere står klar. Skulder ved skulder sidder og står de foran ølkassen.

“Det er vigtigt, I stemmer i, når I er enige eller uenige i noget,” understreger konferencieren.

“Jeg vil prøve at tale om håb, optimisme og troen på fremtiden. Der er så meget dommedagsretorik og utopi i debatten i dag,” siger Pernille Vermund kort inden sin tale.

“For mig er Ungdommens Folkemøde vigtigt, fordi ungdommen er vores fremtid. Det er stærkt bekymrende, at en del unge ser mørkt og dystert på fremtiden. Jeg synes, at vi skylder hinanden at leve i håb og tro på, at fremtiden bliver bedre,” afslutter Pernille Vermund.

Både Alex Vanopslagh og Pelle Dragsted snakker om frihed. Pelle Dragsted fokuserer på ungdommens mulighed for at kunne vælge den uddannelse, de ønsker, friheden i det samfund, vi har, og vigtigheden af, at friheden ikke kan skabes alene. Alex Vanopslagh går diametralt modsat til værks og snakker om glæden ved, at friheden kan skabes af en selv.

Dåsemad og sabbatår
For én af retorikgrupperne fra Gefion findes den største succes på et lille sæt træbænke i stegende sol, et godt stykke væk fra talerne. Her snakker Christian Liebergreen om sin tur tværs over alle verdenshavene og om alt fra, hvordan man besørger i 20 meter høje bølger og glæden ved dåsemad. Gennem godt 45 minutter forsøger han at inspirere de fremmødte til at indse, at der skal spares op og arbejdes for at få penge i kassen til at komme ud i verden.  Retorikholdet tager godt imod budskabet.

“Jeg får helt lyst til at sejle hele jorden rundt nu,” sagde Mikkeline Monique Lehmann fra retorikholdet og uddyber:

“Jeg har også set, at det her oplæg giver mulighed for, at jeg efterfølgende kan få lavet et budget til en rejse i mit sabbatår.”