Sprogcamp udfordrer sprogørerne
sprogcamp2

Sprogcamp udfordrer sprogørerne

Talentarbejde har ofte handlet om naturfag. Men i Nordjylland har de skabt en tradition med en sprogcamp for de dygtigste sprogelever.

Der er alt for lidt fokus på sprog, mener lærer Nina Andersen, der underviser i spansk og kinesisk områdestudium på Hjørring Gymnasium og HF.

”Der er jo masser af talentarbejde indenfor de naturfaglige fag, men stort set ikke noget inden for sprog. Det er en skam, for sprog blev også nedprioriteret med gymnasiereformen,” siger Nina Andersen.

Derfor har hun sammen med Aalborg Universitet taget initiativ til at arrangere en årlig sprogcamp, der i weekenden blev afholdt for tredje gang.

Sprog er svært
145 gymnasieelever fra 23 gymnasiale institutioner mødtes lørdag og søndag på Hjørring Gymnasium og HF til et langt og fagligt program med workshopper, sprogkonkurrencer og universitetsundervisning. Målet er, at eleverne får brugt sproget på et højt niveau, møder mange sprogkyndige og erfarer, hvilke muligheder man har med sprog. For eksempel fortalte en række translatører om deres arbejde.

”Der er lidt en tendens til at tro, at sprog ikke er en spidskompetence, men noget man kan ved siden af sit fag. Derfor var det godt for eleverne at se, hvor dygtig og hurtig man skal være som tolk. Det var tydeligt, at de var imponerede,” siger Nina Andersen.

Seriøst forretningssprog
Julie Bundgaard fra 3.a på Hjørring Gymnasium og HF deltog i sprogcampen. Hun synes, at det har været sjovt og meget udfordrende.

”Det var meget intenst, fordi det hele tiden foregik på fremmedsproget. Sproget var også mere præget af at være seriøst forretningssprog i stedet for hverdagssprog,” siger hun og fortsætter:

”Det var også fedt at møde så mange, der brænder for sprog. Både gymnasieelever, universitetslærere og folk fra erhvervslivet.”

Højere niveau end i klassen
Freja Andersen fra samme klasse deltog i spansk. Hun blev også inspireret af de dygtige lærere og elever.

”Jeg er genert, så det var en udfordring for mig at tale spansk med folk, som jeg ikke rigtig kendte. Men det var også meget lærerigt,” siger Freja Andersen, der blev bekræftet i, at hun senere skal studere sprog på universitet.

Fordelen ved sprogcampen er, at det er muligt at arbejde på et langt højere niveau end i en almindelige klasse, fortæller Nina Andersen.

”Eleverne bliver udfordret af universitetsunderviserne og deltagere med andet modersmål end dansk , men også af hinanden. De er jo utroligt motiverede, når de møder op her,” siger Nina Andersen og uddyber:
”De arbejder også på en anden måde med konkrete opgaver stillet af sponsorere og undervisere. Vi har haft meget fokus på sprog i anvendelsesorienterede sammenhænge.”

Sproglig klimaks
Sprogcampen sluttede af med en stor sprogmesse, hvor eleverne skulle præsentere virksomhederne på deres fremmedsprog for gæster og dommere. Til sidst blev der uddelt præmier for hvert sprog.

”Det var en fantastisk finale. I en hel time summede salen af otte forskellige fremmedsprog,” fortæller Nina Andersen.

Rasmus Damsgaard fra 3.a på Hjørring Gymnasium og HF deltog på spansk.

”Det var meget intenst, for i en del af undervisningen havde vi arbejdet hen imod at komme godt igennem messen,” siger han.

Særligt udvalgt
Hvert gymnasium har haft et vist antal pladser til sprogcampen til rådighed, og så har man hver især bestemt, hvilke kriterier man ville sætte.
På Hjørring Gymnasium og HF skulle man skrive en ansøgning, som sproglærerne tog stilling til. På et andet gymnasium lavede de en konkurrence, hvor eleverne skulle oversætte et stykke.

Grib samarbejdet
Nina Andersen håber, at arrangementet kan inspirere til, at der kommer mere talentarbejde med sprog rundt omkring på skolerne.

”Der er jo masser af aktører, der er interesserede i at deltage i et sprogligt samarbejde med skolerne. Målet er, at flere unge for øjnene op får mulighederne med sprog,” siger hun.

Nina Andersen

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"Sprogcamp Nina Andersen.jpg|public://Sprogcamp Nina Andersen.jpg","attributes":{"alt":"","class":"media-image","height":"345","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]]

Nina Andersen, spansk- og kinesisk områdestudie-lærer, Hjørring Gymnasium og HF, har for tredje år haft held med at samle gymnasiernes talentfulde sprogører til sprogcamp.