Operation Dagsværk sætter fokus på forbudt homoseksualitet
od_2014ellyboyfriend_komp

Operation Dagsværk sætter fokus på forbudt homoseksualitet

Operation Dagsværk satser nu massivt på at levere målrettede undervisningsforløb og -materiale til undervisningen i almen studieforberedelse. Alt sammen med udgangspunkt i frisk materiale hjemhentet fra Kenya, hvor homoseksualitet er forbudt.

Hvert år tager et nyt hold unge frivillige 4.g’ere på researchtur til det udviklingsland, som danske elever har valgt som årets projektland for Operation Dagsværk.
De unge får et indgående førstehåndsindtryk af de problemstillinger og udfordringer, som unge i det pågældende land står overfor hver dag.

Når de frivillige 4.g’ere vender hjem for at arbejde med Operation Dagsværks undervisningsmaterialer, gør de det med favnen fuld af friske tematikker, konkrete kilder og personlige oplevelser hentet fra den virkelige (tredje) verden.

Rørende historier
Sifka Etlar Frederiksen er en af de 4.g’ere, som netop nu arbejder med udvikling af Operation Dagsværks undervisningsmaterialer.
Hun er lige hjemvendt fra hovedstaden Nairobi og Kisumu, Kenyas tredjestørste by, hvor hun kom helt tæt på Kenyas homoseksuelle undergrundsmiljø.

“De personlige historier, vi har fået hørt, har virkelig rørt mig dybt,” siger Sifka Etlar Frederiksen.

Homoseksualitet er forbudt
Udover at møde helt almindelige unge, som tilfældigvis er homoseksuelle i et land, hvor homoseksualitet er forbudt ved lov, så har Sifka Etlar Frederiksen mødt og interviewet menneskeretsforkæmpere, præster, politikere, journalister og politifolk – nogle var pro homoseksuelles rettigheder, andre imod.

“De personlige historier var vildt voldsomme. Men det forfærdelige var nok at tale med præster og politikere. De gjorde det i alle tilfælde nemt at “spotte” årsagen til, hvorfor de unge homoseksuelles historier var så voldsomme.”

Sifka Etlar Frederiksen tror ikke, at det nødvendigvis er nemt at være homoseksuel på et dansk gymnasium, selv om man ikke oplever samme grad af organiseret forfølgelse.
Derfor er hun også overbevist om, at det er et emne med “kød på”, som vil blive modtaget godt i undervisningssammenhæng af både elever og lærere.

AT-undervisning frem for spredehagl
Operation Dagsværk satser udelukkende på at levere materiale til undervisningen i almen studieforberedelse (AT) i år 2014, og materialet er lige på trapperne.
Operation Dagsværk har tidligere leveret materiale til forskellige fag hvert år, men er gået bort fra denne strategi, fortæller kampagneleder Anna Lundbak.

“Vores mål er at få lærerne til at kigge i retning af Operation Dagsværk, hver gang de skal planlægge et AT-forløb. I stedet for at skyde med spredehagl efter forskellige fag hvert år, forsøger vi at lave et konsistent og gratis tilbud til lærere og elever,” siger Anna Lundbak.

"De tematikker og problematikker, som berøres af Operation Dagsværks projekter, er per definition tværfaglige, så hvorfor ikke drage fordel af AT-undervisningens fokus på selv samme," spørger hun retorisk.
Projekterne er udvalgt af danske gymnasieelever, fordi de synes, at de er spændende og relevante, derfor vurderer Operation Dagsværk også, at der grobund for at arbejde videre med temaerne.

“Vi kan fortsat ikke ramme alle fag hvert år, men med AT som “paraply” tror vi, at langt flere lærere vil kigge forbi vores undervisningsmateriale og bruge vores færdige forløb eller blot finde inspiration,” siger Anna Lundbak.

Kampagnelederen fortæller, at der er positive tilbagemeldinger fra de faglærere, som er med til at kvalitetssikre undervisningsmaterialerne.

Gratis brænde til bålet
Jakob Frederiksen, biologilærer på Cph West, er en af de lærere, som har hjulpet til i år. Han har rådgivet de unge 4.g’ere, som laver undervisningsmaterialerne – både for at sikre at materialerne medtager fagenes kernestof og for at give dem et realitetstjek. Det er jo sjovest, hvis materialerne også kan bruges i praksis ude i klasselokalerne, som Jakob Frederiksen siger.

“Jeg synes, at det er en super god ide, og de unges ambitionsniveau fejler i alle tilfælde ikke noget. Det skal heller ikke være nogen hemmelighed, at jeg selv lige ville skæve en gang eller to til et færdigkogt undervisningsforløb.”

Jakob Frederiksen fremhæver, at fordelen ved at lave færdige forløb er, at det giver den enkelte lærer mere tid til at justere det enkelte undervisningsforløb efter egne ønsker. Ingen lærere kan lade være med at flytte et modul her og der, når det kommer til stykket.

“Vi har jo alle vores kæpheste, men lur mig om ikke de fleste af os kunne bruge lidt frisk brænde til bålet i ny og næ – også når det er gratis.”

Du kan ved selvsyn se, om du kan bruge noget af det “brænde,” Operation Dagsværk har lagt til tørre. Undervisningsmaterialerne er klar den 1. maj 2014 og er til fri afbenyttelse på undervisning.od.dk

Operation Dagsværks undervisningsmateriale

• Studenterorganisationen Operation Dagsværk har siden 1985 produceret undervisningsmateriale til brug i det almene gymnasium.
  • Materialets karakter og fokus er skiftet igennem årene, men bliver, og er altid blevet, lavet af unge frivillige 4.g’er i samarbejde med frivillige faglærere.

Operation Dagsværk 2014

Operation Dagsværk arbejder i 2014 sammen med Sex og Samfund om et projekt, som skal støtte kenyanske homoseksuelle i deres kamp for lige rettigheder i et land, hvor homoseksualitet er forbudt ved lov.