Karakterkrav vil skade integrationsindsatsen
muslimsk_pige_student_fotograf_joergen_schytte_scanpix

Karakterkrav vil skade integrationsindsatsen

Regeringens ønske om adgangskrav til de gymnasiale uddannelser vil ifølge en ny undersøgelse udelukke hver fjerde student med ikke-vestlig indvandrerbaggrund.

Hvis regeringen og de konservatives forslag om et karakterkrav på 4 i både dansk og matematik indføres, vil det især få konsekvenser for indvandrere og efterkommere med ikke-vestlig baggrund. Det viser en ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Analysen er foretaget på baggrund af karaktererne fra folkeskolens afgangsprøve blandt de studenter, der færdiggjorde deres gymnasiale eksamen i 2014. Tallene viser, at hver fjerde af de studerende med indvandrer-baggrund ikke ville have fået adgang til deres uddannelse. Det vækker bekymring hos Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

“Da vi så resultaterne faldt vi altså ned af stolen. Det er jo helt vildt,” siger chefanalytiker Mie Dalskov Pihl.

Hun mener, at karakterkravene vil være skadelige for integrationsindsatsen.

“Det kan jo eksempelvis ramme unge, der for nyligt er kommet til landet,” siger Mie Dalskov Pihl.

Hun peger på, at folkeskolens afgangsprøve afspejler, hvilket niveau eleven er på, men ikke nødvendigvis, hvor meget eleven kan udvikle sig i gymnasiet.

Svært for mønsterbrydere
Regeringens karakterkrav vil ramme omkring ni procent af studenterne, hvilket svarer til 4.000 studenter. Det er dog ikke kun antallet, men især skævvridningen af de studenter, der vil blive udelukket, som bekymrer Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Tidligere analyser har vist, at det især er studenter med lav udannelsesbaggrund, der vil blive ramt af karakterkravene. Det vil derfor især ramme mønsterbrydere, hvis man indfører karakterkrav. Mie Dalskov Pihl mener, at karakterkravene vil være en “virkelig dårlig ide” og vil hæmme nogle af de ellers positive udviklinger, man oplever i forhold til unge med indvandrerbaggrunds uddannelsesniveau.