
Lyden af 103 historielærere, som diskuterer den nye læreplan for historie, fylder lokalet på Hvidovre Gymnasium.
Lærerne har for kort tid siden fået udleveret et udkast til den nye læreplan, og efter at lærerne koncentreret har læst siderne og lyttet på fagkonsulenten i historie Christian Vollmond, bliver der nu diskuteret eksamensformer og opgaver hen over bordene.
Dialogmødet på Hvidovre Gymnasium er ét af 127 møder over hele landet, hvor lærere bliver præsenteret for et udkast til de nye læreplaner og derefter kan komme med input og feedback til den fagkonsulent, som står i spidsen for de enkelte læreplansgrupper, der er nedsat af Undervisningsministeriet.
Ikke færre end 5.000 tilmeldinger er der kommer til de 127 møder, som Undervisningsministeriet er vært for.
GL’s kursusafdeling GL-E, som organiserer møderne, melder om en overvældende interesse for at få lov til at blande sig i fremtidens læreplaner.
youtube://v/Y4VQRknk8KY
Der er for eksempel en ivrig snak om den nye skriftlige dimension i historie på stx, som nu bliver en del af faget. Og der er mange spørgsmål om prøveformerne i historie.
“Det er ekstremt vigtigt, at lærerne er med, når man laver ændringer i et fag. Der er stor forskel på at anskue ting fra ministeriel hold og ud fra, hvad der foregår i selve klasserummet,” siger Rasmus Mikkelsen fra Borupgaard Gymnasium.
Han forventer, at læreplansgruppen og i sidste ende ministeriet vil lytte til lærerne – eller i hvert fald til dele af lærernes input.
“Jeg er sikker på, at man vil lytte til elementer og tage lærernes input seriøst i gruppen, som arbejder med læreplanerne. Men der er selvfølgelig nogle ting, der er politisk besluttet, og som vi ikke kan røre ved,” siger Rasmus Mikkelsen, inden han fortsætter diskussionen ved bordet.
Bodil Fogh fra Frederikssund Gymnasium er nysgerrig efter at se “tankerne” i den nye læreplan og ønsker også at påvirke arbejdet.
“Det er os, som kommer til at sidde ude på skolerne og implementere læreplanerne. Derfor er vi meget optagede af, hvilke tanker læreplansgruppen har, og hvad der kan lade sig gøre i forhold til, hvor mange timer – eller hvor få timer – vi har,” siger Bodil Fogh.
Det er også hendes indtryk, at læreplansgruppen reelt vil lytte til dagens input og feedback fra lærerne.
Interessen for den nye læreplan er stor, men mødet har en fast bagkant. En stor gruppe religionslærere står på spring uden for døren for at høre om den nye læreplan for deres fag.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode