Elever kritiserer 95-procentmålsætning
Vera-rosenbeck

Elever kritiserer 95-procentmålsætning

I stedet for at fokusere på at 95 procent af alle unge får en ungdomsuddannelse, skal fokus være, at den enkelte unge kommer i gang med at lave det rigtige, mener formand for Danske Skoleelever.

Overgangen mellem folkeskole og ungdomsuddannelse virker ikke.

Så enkelt kan det siges, ifølge formanden for Danske Skoleelever Vera Rosenbeck.

Det skyldes blandt andet en for ensidig fokus på, at 95 procent af alle unge skal tage en ungdomsuddannelse, mener hun.

”95-procentmålsætningen er blevet målet i sig selv. Men for den enkelte elev handler det om at få den relevante uddannelse og finde det rigtige at lave i stedet for bare at opfylde en målsætning,” siger Vera Rosenbeck, som efterlyser, at målet skal være, at alle unge får den uddannelse, de har potentialet til, og som passer til dem.

Danske Skoleelever og flere andre elevorganisationer er gået sammen med Dansk Industri med det fælles mål, at de unge skal opleve flere sejre og færre nederlag i ungdomsuddannelserne. I sidste uge afholdt organisationerne en konference med fokus på ungdomsuddannelserne.

Automatpilot
Vera Rosenbeck mener, at systemet skal være bedre til at fokusere på, hvad den enkelte gerne vil, er god til og kunne tænke sig at arbejde med.

”I de fleste tilfælde er der ikke fokus på, hvad eleven gerne vil lave, men i stedet for hvilken ungdomsuddannelse den enkelte skal tage,” siger Vera Rosenbeck.

Hun beskriver, at der blandt lærere og vejledere kan gå automatpilot i den, når eleverne skal guides videre efter folkeskolen.

”Man kigger på karaktererne, og hvis de er gode, skal man på stx,” siger hun.

Har ikke evnerne
I andre tilfælde begynder elever på gymnasiet, selv om de ikke har evnerne til at gennemføre det, understreger formanden.

I begge tilfælde kan det skyldes forkert eller manglende vejledning.

”Vejledningen har fokus på de 20 procent svageste elever, og mange elever får slet ikke vejledning,” siger Vera Rosenbeck.

Hun vil dog ikke pege fingre af vejlederne eller forsøge at placere skylden.

”Det handler om hele systemet: Lærere i folkeskolen, vejledere og ungdomsuddannelserne. Som det er nu, bliver for mange elever tabt, og for mange vælger forkerte ungdomsuddannelser,” siger hun.