Efter OK 18: Sammenholdet skal bruges til at stoppe nedskæringer

Efter OK 18: Sammenholdet skal bruges til at stoppe nedskæringer

Sammenholdet mellem de offentligt ansatte efter OK 18 skal nu udnyttes til at stoppe forringelser af den offentlige sektor. Det mener topforhandlerne for de offentligt ansatte.

Hvad nytter det, at de offentligt ansatte fik en god aftale ved årets overenskomstforhandlinger, hvis den offentlige sektor fortsat bliver skåret ned?

Det er den erkendelse, topforhandlerne for de offentligt ansatte står med efter årets overenskomstforhandlinger, og som de uddybede på et debatmøde på Folkemødet på Bornholm.

Den store udfordring er, at den offentlige sektor er underfinansieret.

Anders Bondo, formand
Danmarks Lærerforening

“Et er, at vi kan være glade for en overenskomst, men den store udfordring er, at den offentlige sektor er underfinansieret. Der er lige indgået en økonomiaftale med kommunerne, som end ikke finansierer den demografiske udvikling. Det er den dagsorden, vi skal sætte, for vi er sat i verden for at kæmpe for vores medlemmer og for gode skoler og sygehuse,” sagde Anders Bondo Christensen, som er formand for Danmarks Lærerforening og chefforhandler for de kommunalt ansatte ved overenskomstforhandlinger.

De offentligt ansatte i kommuner, regioner og stat stemte med overvældende flertal ja til den nye overenskomst, som blandt andet overenskomstsikrede den betalte frokostpause og sikrede reallønsfremgang.

Folk er trætte af den måde, som den offentlige sektor er indrettet på.

Flemming Vinther, formand
CFU

Ved debatmødet fremhævede Flemming Vinther, chefforhandler for de statsansatte og formand for CFU, og Grethe Christensen, som repræsenterede de ansatte i regionerne ved forhandlingerne, at sammenholdet mellem de offentligt ansatte og de faglige organisationer var afgørende for, at det lykkedes at lande en god overenskomstaftale.

“Vi ramte tidsånden“
Det sammenhold må ikke pakkes ned og først komme frem i 2021 til de næste overenskomstforhandlinger. Tværtimod skal sammenholdet bruges nu til at skabe reelle forbedringer i den offentlige sektor, lød det under debatten.

“Vi ramte også noget i tidsånden. Folk er trætte af den måde, som den offentlige sektor er indrettet på. De offentligt ansatte er trætte af at gå hjem fra arbejde og føle, at de ikke kan udføre deres arbejde godt nok,” sagde Flemming Vinther.

Han mener derfor, at fagbevægelsen skal gribe tidsånden og sætte en dagsorden om at skabe reelle forbedringer i den offentlige sektor.

“Jeg tror, det i år lykkedes os at tale et sprog, så vores medlemmer kan se, at der er store forskelle mellem os og arbejdsgiverne. Vi vil nemlig ikke det samme. Vi sidder over for en arbejdsgiver, som ikke er drevet af, hvordan vi skaber bedre offentlige arbejdspladser, men hvordan de kan gøre det så billigt som muligt,” sagde Flemming Vinther.

Han pegede på, at det blandt andet er vigtigt, at de offentlige organisationer presser på for at ændre, at Finansministeriet i deres økonomiske beregninger tænker på den offentlige sektor som en udgift.

“Vi må væk fra, at børnehaver og skoler er en ren udgift. Det er da en investering, at vi giver vores børn en uddannelse, og den tilgang til økonomi må vi stå sammen om at ændre,“ sagde Flemming Vinther.

Meget at være sammen om
Grethe Christensen, som også er formand for sygeplejerskerne, fremhævede det fantastiske sammenhold ikke bare mellem de faglige organisationer, men også mellem de ansatte, som stod ved Forligsinstitutionen, mødtes til demonstrationer og deltog i debatten på de sociale medier i foråret.

“Det sammenhold skal vi overføre til hverdagen. Vi har så mange sager at være sammen om. Nu taler Sophie Løhde (innovationsministeren, red.) om, at sygefraværet skal ned på de offentlige arbejdspladser, men hvad med at se på, hvordan den offentlige sektor kan blive bedre og gøre noget ved de arbejdsforhold, som gør de ansatte syge,” sagde hun.

Danskerne vil velfærdssamfundet
Topforhandlerne diskuterede også, om fagbevægelsen kan blive bedre til at stille krav til Folketinget og presse politikerne til at skabe forbedringer af den offentlige sektor.

Anders Bondo mener, at det også er fagbevægelsens opgave.

“Det er den rigtige vej at gå at stille krav til vores politikere. Under overenskomstforhandlingerne var der 70 procent af danskerne, som støttede de offentligt ansatte. Det må betyde, at der er et stort flertal, som synes godt om velfærdssamfundet. Nu må vi sørge for at sætte en dagsorden, som også ændrer noget politisk,“ sagde Anders Bondo Christensen.

Presset er voldsomt

Annette Nordstrøm Hansen, formand
GL

Formanden for Gymnasieskolernes Lærerforening, Annette Nordstrøm Hansen, var også til stede under debatten. Hun er helt enig i, at de faglige organisationer skal bruge sammenholdet til at skabe resultater ud over gode overenskomster.

“Presset på den offentlige sektor er så voldsomt nu. Folk går ned med stress og går på deltid for at klare deres arbejde. Vi skal have meget større fokus på at stå sammen i tiden mellem overenskomsterne. Vi skal også være der, når der bliver forhandlet en finanslov. Vi taber momentum, hvis vi ikke bruger det sammenhold, som er skabt nu,” sagde Annette Nordstrøm Hansen.