Corydons udtalelser vækker vrede hos gymnasielærerne
Bjarne Corydon_4

Corydons udtalelser vækker vrede hos gymnasielærerne

Finansministeren har fremhævet gymnasielærernes OK-aftale. Men han tager gymnasielærerne som gidsler i de andre læreres OK-konflikt. Og han forvansker historien, siger GL og gymnasielærere.

”Vi skal ikke tages som Bjarne Corydons gidsler i folkeskole OK-konflikten,” skriver gymnasielærer Nina Holst på Facebook-siden Gymnasielærer.

Dermed er hun en af mange gymnasielærere, der raser over finansminister Bjarne Corydons (S) udtalelser i går, da overenskomstforhandlingerne for undervisere på det statslige område brød sammen.

Afbalancerede resultater
I en pressemeddelelse skrev Bjarne Corydon i går:
”De aftaler, jeg har indgået med AC og IDA om normalisering af gymnasie- og erhvervsskolelærernes arbejdstidsregler, viser med al ønskelig tydelighed, at det er muligt at opnå afbalancerede resultater ved forhandlingsbordet, hvis begge parter vil det. Men ved forhandlingerne med de sidste lærergrupper har det desværre ikke været muligt at komme over den fundamentale knast, der skiller os.”

Historforvanskning
Udtalelsen vækker også harme hos Gymnasieskolernes Lærerforening.
Formand Gorm Leschly udtaler:
”Når Corydon henviser til aftalen om gymnasielærernes arbejdstid som en aftale mellem to ligeværdige parter, er der ikke bare tale om en overdrivelse, men om historieforvanskning. På de såkaldte forhandlingsmøder mellem Moderniseringsstyrelsen og GL blev der aldrig tale om reelle forhandlinger. Arbejdsgiver havde en drejebog, som blev fulgt til punkt og prikke, og den rummede ikke muligheder for forhandlinger mellem parterne.”

GL ikke glad for aftale
Gorm Leschly fortæller om forløbet, at da der var indgået aftaler for professionshøjskolerne og erhvervsakademierne inden for AC's område, var der ingen tvivl om, hvilken aftale der ville komme til at gælde for gymnasieområdet. En ren magtanalyse viste ifølge Gorm Leschly, at uanset om GL indgik i en aftale, gik i forligsinstitutionen eller endte med arbejdsgivernes lockout og dermed et forventeligt lovindgreb, ville arbejdstidsreglerne blive de samme.
”Derfor var det en kynisk vurdering af, hvad der var muligt at få forhandlet hjem til medlemmerne af økonomisk kompensation og indbyggede beskyttelsesmuligheder,” siger Gorm Leschly og fortsætter:
”Det betyder dog ikke, at vi har fået en aftale, vi på nogen måde er glade for, og et markant flertal i GL’s repræsentantskab har stemt nej til aftalen. De nu lockoutede lærere har GL's fulde opbakning i deres fortsatte kamp.”

Allerede kort tid efter Bjarne Corydons udtalelse efterlyste gymnasielærer Nikolaj Petersen på Facebook en reaktion på finansministerens udlæg af sagen:
”Corydon fortæller kun en halv sandhed her, og vi er nødt til som fagforening straks at korrigere hans særdeles ensidige og misvisende reference til vores overenskomstforhandlinger,” skrev han.
Foreløbig har 351 givet deres positive tilkendegivelser ved gymnasielærerens kommentar på Facebook-siden gymnasielærer, og debatten fortsætter.

Læs også GL's næstformand Annette Nordstrøm Hansens reaktion på finansministerens udtalelse på bloggen her