Gymnasieelever møder politikere tæt på
folkemoede

Gymnasieelever møder politikere tæt på

20 elever fra Støvring Gymnasium er på Folkemødet i år. De er med for at deltage i debatter og snakke med politikere.

Der er store tunge møbler på gulvet. Scenen ligner en dagligstue med sine træbrædder som tapet og skagensmalerier på væggene. Rummet er fyldt af 20 1.g'ere fra Støvring Gymnasium. Stedet er det Nordjyske telt på Folkemødet, og en debat om fremtidens uddanelser skal til at gå i gang.

Det er rektor Jens Nielsen, der har sørget for, at Støvring Gymnasiums elever er kommet med til Folkemødet. Han var selv med sidste år for første gang, og det var en stor oplevelse for ham.

"Jeg troede, at der kun ville være politikere og det grå guld til Folkemødet. Men det vrimlede med unge mennesker, og det var virkelig en øjenåbner for mig. Jeg tænkte, hvis jeg får muligheden, skal vi have nogle 1.g'ere med," fortæller Jens Nielsen.

Samtlige 1.g'ere på gymnasiet er blevet spurgt. 20 af dem takkede ja til tilbuddet og er nu på Folkemødet, hvor de skal lave en alternativ årsprøve.

Studie efter interesse eller arbejde
Til debatten i det nordjyske telt er Per Michael Johansen, rektor ved Aalborg Universitet, Peter Juel Jensen, Venstres undervisningsordfører, og Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forksningspolitisk chef i Dansk Erhverv. På forreste række sidder eleverne fra Støvring Gymnasium klar til at stille spørgsmål.

Ordstyer Elsebeth Gerner Nielsen, rektor ved Designskolen i Kolding, spørger eleverne, hvad de synes er vigtigt, når de skal vælge en videregående uddannelse efter gymnaiset.

Nogle vil vælge efter interesse, andre efter sandsynligheden for at få et arbejde efter studiet. En tredje elev siger:

"Jeg synes, man skal passe på med at stille valget op mellem interesse og der, hvor man kan få arbejde. Vi bør hellere være et sted midt imellem og overveje begge dele."

Så lidt fast som muligt
Matetik- og fysiklærer Alexander B. Ottesen er taget med eleverne til Folkemødet. Eleverne er tilknyttet det Nordjyske telt, hvor de også hjælper lidt til og skal være med til nogle arrangementer. Ellers er der stort set ikke noget fast på programmet.

"Vi har planlagt så lidt som muligt. Alle studieretninger er præsenteret og ligeledes politiske overbevisninger, så eleverne skal selv have lov til at vælge, hvad de gerne vil se og høre," fortæller Alexander B. Ottesen.

Han oplever at eleverne er meget engagerede og går op i Folkemødet. Han skal ikke skubbe til dem for at få dem ud til arrangementer.

Fed stemning
Efter debatten møder Gymnasieskolen en håndfuld piger fra 1.g på Støvring Gymnasium. De er tilfredse med debatten om uddannelse, fordi det kommer til at omhandle dem om nogle år.

De er alle til Folkemødet for første gang.

"Stemningen er fed. Alle kommer med åbne arme, og der er mulighed for at alle bliver hørt," siger Laura Østergaard.

Alle eleverne bor i telte på Folkemødets ungdomsområde, der er et sted, hvor unge under 30 kan bo. Man kunne så tro, at der hurtigt kunne gå festivalstemning i den med øl og fest, men det sker ikke for Støvring Gymnaisum. Folkemødet er nemlig alkoholfrit for dem.

Tæt på politikerne
De fem piger har alle en samfundsvidenskabelig studieretning, og de synes Folkemødet passer rigtig godt til den.

"Vi har jo en del om politik i timerne, så det er fedt at komme tæt på det, vi arbejder med til hverdag," siger Annika Holm.

Og pigerne kommer rigtig nok tæt på politik og personerne bag.

"Poltikerne har tid til at snakke med os og er til at komme i kontakt med," siger Emma Hedegaard, der synes, at det er lettere at forholde sig til politikerne, når hun ser dem som rigtige mennesker.

Interview med Løkke
Alexander B. Ottesen har også en fornemmelse af, at den store oplevelse ved Folkemødet er at gå blandt poltikere.

"De får lov til at opleve demokrati. Normalt kan de godt føle, at poltikerne sidder langt væk på Christiansborg. Nu er de tættere på, og eleverne kan skabe en dialog med dem," siger Aleander B. Ottesen og tilføjer, at nogle af drengene tidligere på dagen fik lavet et interview med Venstres formand Lars Løkke Rasmussen.