10 gode råd: Sådan forebygger I stress på skolen
shutterstock_119231944

10 gode råd: Sådan forebygger I stress på skolen

Det kræver en indsats fra både ledelse, tillidsrepræsentant og den enkelte lærer, hvis man vil undgå stress på landets gymnasier. Arbejdsmiljøkonsulent hos DUS Henry Charles Holm kommer her med 10 konkrete råd.

Gymnasielærere er blandt de mest stressede faggrupper i Danmark. Det viser tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Vil man forebygge stress, har både ledelse, tillidsrepræsentant og den enkelte lærer et ansvar, siger arbejdsmiljøkonsulent Henry Charles Holm fra Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS). Han kommer her med 10 gode råd:

Det kan ledelsen gøre:

• Skab en kultur på skolen, der gør det legalt at snakke åbent om stress. Meld ud, at døren altid står åben, hvis lærerne har brug for en snak om mængden af arbejdsopgaver. Gør det klart, at de vil blive mødt med forståelse, hvis de i en periode har brug for aflastning.
  • Forhold jer løbende til det psykiske arbejdsmiljø på skolen. Lav for eksempel en stresspolitik, der beskriver, hvad man på skolen gør for at forebygge stress, og hvad man gør, når en lærer går ned med stress.
  • Hjælp lærerne med at få sat en fornuftig grænse for antallet af timer, de bruger på at forberede sig. Det skal være tydeligt for lærerne, hvad der bliver forventet af dem.

Det kan tillidsrepræsentanten gøre:

• Sæt gang i snakken om arbejdspres og stress på lærerværelset. Læg for eksempel små sedler med spørgsmål på lærerværelsets borde: Hvordan løser I stress på din arbejdsplads? Ved du, om din arbejdsplads har en stresspolitik? Hvad forventer du af din tillidsrepræsentant?
  • Tag fat i kolleger, der ser pressede ud. Fortæl dem, at du gerne lytter, hvis de har brug for en snak. Og at du gerne hjælper dem videre, for eksempel til DUS, hvis de har brug for rådgivning eller psykologhjælp.
  • Sørg for, at skolen får lavet en stresspolitik, hvis ikke ledelsen har taget initiativ til det. Det er en opgave for skolens samarbejdsudvalg.

Det kan den enkelte lærer gøre:

• Vær med til at skabe en god og anerkendende omgangstone på lærerværelset. Tænk over, hvordan du taler og lytter til dine kolleger, og hvordan I samarbejder. Tryghed er afgørende, hvis man skal turde tale åbent om stress.
  • Snak med dine kolleger, din tillidsrepræsentant og din ledelse, hvis du føler, at arbejdspresset er ved at blive for stort. Bed eventuelt om at få fjernet nogle opgaver.
  • Lær at sætte en grænse for dit arbejde. Skru ned for forventningerne til dig selv. Husk at holde pauser.
  • Hold øje med dine kolleger. Oplever du, at nogle er pressede, så spørg, om der er noget, du kan gøre.

Læs tema om stress i det nye nummer af Gymnasieskolen her

Fakta om DUS

• Hos Danske Underviserorganisationers Samråd (DUS) kan medlemmer af GL, der er ramt af arbejdsrelateret stress, få fem samtaler hos en psykolog. 50 psykologer på landsplan er tilknyttet DUS-ordningen. Samtalerne betales af GL.
  • For at blive henvist til en psykolog skal man først tale med en af konsulenterne i DUS-rådgivningen. Her er der åbent på telefon 33 11 30 88 mandag til torsdag klokken 8.30-16.00 og fredag klokken 8.30-15.00.