Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Vidnerne til det glemte folkedrab

Anmeldelse

Vidnerne til det glemte folkedrab

Anmeldt af_
gs_redaktor

Forlag

Kristeligt Dagblads Forlag

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Matthias Bjørnlund

Antal sider

266

Pris

300,-
Anmeldt af_
gs_redaktor

Det armenske folkedrab omtales ofte som det glemte folkedrab. Ud over at stå i skyggen af Holocaust, så har den tyrkiske stat gjort alt, hvad den kunne, for at benægte og fortrænge de begivenheder, som i 1915 nær havde udslettet det armenske folk. Af en befolkning på cirka 2 millioner overlevede kun omkring 500.000. Baggrunden for og detaljerne omkring folkedrabet kan man læse om i Matthias Bjørnlunds forrige bog,

et armenske folkedrab, mens han i På Herrens mark fokuserer på fire danske kvinder, som ikke bare var vidner til folkedrabet, men som også gjorde, hvad de kunne, for at hjælpe de forfulgte. Flere af kvinderne adopterede også forældreløse armenske børn for at redde deres liv. I centrum står missionæren Maria Jacobsen fra Kvindelige Missions Arbejdere og nødhjælpsarbejderen Karen Jeppe fra Danske

Armeniervenner. Bjørnlund følger disse kvinder og andre, fra de vækkes af ”Armeniensagen” i kølvandet på de første massakrer i midten af 1890’erne, til de bestyrer børnehjem og skoler i de fjerntliggende østlige egne af det hensmuldrende Osmannerrige op til og under Første Verdenskrig.

I det daglige virke ser Bjørnlund kvinderne som en slags feministisk avantgarde. De kæmpede for, at også armenske piger skulle have en uddannelse, de var fortalere for ligestilling, og så var de selv et eksempel på, at kvinder brød med mændenes monopol i det offentlige rum. Det er rørende at høre om, hvorledes de rejser rundt i det danske land for at søge opbakning og støtte til sagen og gang på gang har skrupler over at tale i offentlige forsamlinger. For den slags gør kvinder jo ikke.  På et tidspunkt, hvor det armenske folk var truet af total udslettelse, var det kvinder som Karen Jeppe, der med sin vedholdende indsats både før, under og efter folkedrabet var med til at holde forestillingen om et armensk folk i live.

Bogen er velegnet til SSO- og SRP-opgaver.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater